Ústecký kraj je vybral ve veřejné soutěži, díky které na dopravě výrazně ušetřil.

Úředníci přitom dopředu avizovali nesporné výhody, které nový systém dopravy lidem přinese: pohodlné nízkopodlažní autobusy s klimatizací, přehledné informační panely a elektronický odbavovací systém. Cestující lákali na možnost cestovat po celém kraji na jedinou jízdenku, výrazné slevy při jízdě na čipovou kartu a koupi časového kupónu.

Ve skutečnosti ale nový systém meziměstské dopravy pokulhává. Po čtyřiadvaceti dnech provozu se na něj sesypala hromada stížností. Cestující i starostové některých obcí požadují úpravu jízdních řádů. Proč?

Děti, které chodí na základní školu a učiliště v Krupce, nestíhají začátek výuky. Stejný problém mají i školáci z horských vesnic dojíždějící na trase Vejprty – Chomutov. Gymnázium v Dubí posunulo začátek vyučování. Senioři z části Krupky přišli o přímý spoj do teplické nemocnice. Bez pravidelného večerního spoje se musí obejít i lidé z Hory Svaté Kateřiny na Mostecku, kteří se jím vraceli z odpolední směny v litvínovské chemičce nebo z divadla.

V Litoměřicích autobusy nenavazují na vlaky. Lidé z Chabařovic a Tisé na Ústecku chodí kvůli několikaminutovému zpoždění pozdě do práce. Děti musí do družiny, protože po skončení školy nestíhají autobus do Roudníků a odpolední spoje jezdí v intervalu 60 minut. Lidem na Děčínsku se nelíbí vyšší ceny.

Zelené autobusy na Děčínsku.Kolik jste už dostali stížností?
Řekl bych, že k tisícovce. Přišlo jich několik set až tisíc. V prvním týdnu jsme dostávali asi sto stížností denně, teď už jsme asi na pěti, ale to chodilo vždycky.

Co lidem nejvíce vadí?
Zpočátku se jednalo o zpoždění autobusů nebo autobus nepřijel, řidič neuměl prodat jízdenku, ale samozřejmě i o cenu. Ale to bylo spíš z neznalosti. Lidé nevěděli, že si mají koupit jízdenku až do svého cíle kdekoliv v kraji, mohou s ní totiž přestupovat. Někteří řidiči je ale neuměli prodávat a lidé nevěděli, že jim stačí jedna jízdenka.

Byla mezi stížnostmi nějaká, která vás doslova nadzvedla ze židle?
Myslím, že ani ne. Některé byly objektivní, jiné zlé. Nadzvedl mě akorát starosta Hory Svaté Kateřiny. Půl roku jsme s ním jednali o přidání tří spojů. Přidali jsme mu dva, ale on chtěl i spoj ve 22:30 z Litvínova do Hory Svaté Kateřiny. Ten ale využívá deset lidí měsíčně, a proto jezdit nebude. On v lednu napíše, že jsme zrušili nejvytíženější spoj. To není pravda.

Dostali jste od lidí i petice?
Obdrželi jsme asi čtyři. Lidé z Jílového nám jednu zaslali ještě před spuštěním systému. Stěžovali si, že jim ubude možnost přestoupit na MHD v Děčíně a cesta pro ně bude dražší. My jsme se ale nedohodli na integraci s Děčínem, jinak by jezdili levněji.

Proč jste se nedohodli?
Musí být vůle obou, kraj i město musí s integrací souhlasit. Jednání s minulým vedením Děčína byla na mrtvém bodě, dělali nám naschvály. Dopravní podnik až do 6. ledna nedovolil BusLinu vylepit jízdní řády. Situace je už ale lepší. Jednáme s vedením města a zájem je snad na obou stranách. Integraci chceme zavést co nejdříve. Když budu optimista, do půlky roku by se to mohlo povést.

Zaznamenáváte zájem i z jiných měst?
Z mnoha. Lovosice, Klášterec nad Ohří, Ústí nad Labem, Varnsdorf… Určitě jsme udělali větší posun než loni. Chomutov s námi nejednal vůbec, Most trochu. Nové samosprávy ale mají větší zájem. Vlastní MHD má 19 měst v Ústeckém kraji, všechna bychom chtěli zaintegrovat do našeho systému, spolu s Českými drahami.

Jednáte se starosty o připravovaných změnách jízdních řádů?
Jednáme se všemi, kteří o to požádají, se starosty i svazky obcí. Tento týden to byly třeba Lovosice, Petrovice, Litvínov, Libouchec, minulý týden Jílové, Jetřichovice a svazek obcí nad Děčínem.

Kolik jízdních řádů se dočká úprav?
Jestliže bude zájem všech obcí na trase a bude to technicky možné, jízdní řád upravíme. V kraji jezdí denně skoro čtyři tisíce spojů, k úpravě je připraveno několik desítek. Ale z nich se třeba na lince Chomutov – Vejprty jedná hned o šest spojů.

Zelené autobusy na Děčínsku.Které konkrétně to budou?
Kromě trasy Chomutov – Vejprty upravíme i linky Litvínov – Brandov, Ústí – Petrovice, Děčín – Janov a další školní spoje na Děčínsku, Šluknovsku či Litoměřicku. Změny se týkají posunu v čase. Třeba na lince z Janova do Děčína prodloužíme jízdní dobu, což se dotkne všech spojů na trase. Asi 95 procent úprav přitom proběhne u ranních školních spojů.

Proč právě u nich?
Cestující nejsou zvyklí na časové kupóny a každý den si za hotovost kupují jízdenku u řidiče. Odbavení se proto prodlužuje. Vyjdeme tomu vstříc, ale cestujícím chceme doporučit, aby si koupili kupóny, pokud chtějí ušetřit.

Od kdy začnou změny platit?
Děčín – Janov, který už máme schválený, od února, ostatní od března. Změny podléhají určitému zákonnému rámci, jízdní řády se mohou měnit čtyřikrát ročně. Musí se ale shodnout všichni zúčastnění: obce, dopravci, kraj. Nemůžeme vyhovět jednomu člověku. Není to taxík, ale veřejná linková doprava.

Přidáte i nějaké nové spoje nebo zastávky?
Pokud bude potřeba a spoj dovedeme jinde ušetřit, tak ano. Některé spoje prodloužíme. Dokud však změny nejsou schválené, nechci o nich mluvit. Takových případů bude asi deset v celém kraji, zatím máme připravené jeden, dva. Chceme přidat i několik zastávek.

Jakou máte záruku, že dopravce spoj přidá?
Musíme o tom společně jednat. Problémem nejsou vyšší náklady, ale spíš počet autobusů – dopravce musí mít čím jezdit. Už teď jsme objem kilometrů navýšili o 10 procent. Tam, kde lidé jezdili, jsme jim vyhověli a mohou jezdit častěji. Kde nejezdili, tam jsme ubrali.

Na kterých linkách mají autobusy ještě zpoždění?
Na těch, které budeme upravovat. Jinde jsou ale cestující spokojení. Dostali jsme pochvaly z Bíliny, protože při cestě do Teplic lidé ušetří za přestup na MHD, který dosud museli platit. Jedna paní z Vejprt děkovala, že místo mikrobusů začaly konečně jezdit pořádné autobusy. Pán z Milešova zase psal, že autobus do Lovosic teď jezdí tak často, že si bude jezdit dvakrát denně pro rohlíky.

Zelené autobusy na Děčínsku.Děti na Teplicku, Chomutovsku i Mostecku nestíhají začátek výuky, někde ji i posunuli. Jak je možné, že takové jízdní řády vůbec začaly platit?
Časy jízdních řádů jsme zpravidla převzali z loňského roku, ale je možné, že někde se zatím nestíhají. Právě takové spoje posuzujeme a upravíme.

Kdo podle vás může za všechny problémy, které doprovázely změnu dopravního systému?
Kdo za to může? Je to souhra více náhod. Jednoho dne přestal fungovat jeden dopravce, tarif, odbavovací systém a na druhý den přijel nový řidič, s novým autobusem i systémem. Musel hned fungovat, žádná zkušební doba. Prvopočáteční problémy se nám ale povedlo z větší části vyřešit docela rychle.

Krajský úřad se na sestavování jízdních řádů, z nichž některé nevyhovují, podílel. Ani tady si žádné pochybení nepřipouštíte?
Jízdní řády jsme připravili s nejlepším úmyslem, aby na sebe spoje co nejlépe navazovaly. Pokud však někde spojení nefunguje, přistoupíme ke změnám. Systém má fungovat dalších deset let, měsíc na odstranění nedostatků není tak dlouhá doba.

Dopravce jste vybrali v soutěži. Jste přesvědčen, že jste zvolili ty nejlepší?
Veřejné zakázky se ze zákona řídí jediným kritériem – cenou. Proto jsme do zadávací dokumentace zahrnuli všechna kvalitativní kritéria, která dopravci museli splnit (klimatizace, světelné panely, elektronický odbavovací systém, nízkopodlažní vozy). Dopravci už jen přišli s cenou. Vyhrál ten, který nabídl nejnižší. Soutěží bylo 15, většinou jsme do nich obdrželi tři až pět nabídek, v některých jich bylo až sedm.

Může kraj smlouvu s dopravcem během následujících deseti let vypovědět?
Ano, ale jen ze závažných důvodů. Před čtyřmi lety se to už stalo na Lounsku.

Budete dopravce pokutovat za nedostatky?
Určitě. Pokud bude docházet k porušování jakékoliv části smlouvy, budeme je pokutovat podle sankcí uvedených ve smlouvách. Pokutu nevydáváme hned, ale několikrát do roka. Dopravce i kraj se k sankci musí vyjádřit. Pokutu uděluje rada kraje.

Jak dlouho mají dopravci na nápravu?
Musí ji provést okamžitě.

Budete řešit i prohřešky z prvního lednového týdne?
Samozřejmě. Nejzásadnější porušení smlouvy je pro nás nenasazení autobusu na spoj. O dalším výrazném porušení zatím nevíme.

Zelené autobusy na Děčínsku.Odbavování v autobusech je pomalé. Načtení jedné karty trvá šest až sedm vteřin, mělo by být ale kratší. Toto podle vás není zásadní porušení smlouvy?
Momentálně to pro nás je velký problém, dopravci ho budou muset odstranit co nejdříve. Tlačíme na ně, aby se načtení karty zkrátilo alespoň na polovinu, odbavení cestujících se zrychlilo a nevznikala tak zpoždění. Dopravci o tom ví, problém řeší s dodavateli svých zařízení.

Někteří řidiči s odbavovacím zařízením neumí zacházet, a tak cestujícím nedovedou nabídnout nejvýhodnější jízdenku, jak by správně měli. Jak dlouho tento stav potrvá?
Je povinností dopravce, aby proškolil svůj personál. Člověk není neomylný, řidiči se to teprve učí. Apelujeme však na dopravce, aby řidiče s nedostatky v lednu znovu proškolili.

Senioři si stěžují, že dříve mohli jezdit zdarma, teď si ale mnoho z nich musí připlatit. Proč jste pro ně nezavedli slevy?
V regionální dopravě nemáme slevy pro žádnou skupinu cestujících. Žákům, studentům a osobám se ZTP musíme poskytovat slevy ze zákona. Jinak nezvýhodňujeme nikoho. Slevy pro důchodce jsme nikdy neměli, ani o nich nepřemýšlíme. Vyžadovaly by totiž několik desítek až stovek milionů korun ročně, které nemáme.

Jaké výhody tedy mohou lidé využívat?
Znovu jsme zavedli časové kupóny, které se vyplatí pravidelně dojíždějícím. U 7denního kupónu ušetří 25 procent, u 30denního 38 procent a u 90denního je sleva až 42 procent. Tyto kupóny si lidé mohou půjčovat i v rodině. Kdo nejezdí denně a nabije si peněženku na čipové kartě, ušetří 10 procent z jedné jízdy. Věřím, že si cestující k výhodám najdou cestičku a budou se do dopravy vracet.