Připravte se na něco, co v městském divadle jen tak neuvidíte a neuslyšíte. Herci budou mluvit oplzle a bez obalu, aby ukázali, že být mužem je prostě těžké.

Mostecké divadlo uvede v pátek 7. dubna v premiéře syrově upřímnou „chlapáckou“ komedii Testosteron, která kvůli vulgaritám ležela řadu let v šuplíku. Odvážné odhalení mužského světa, který vypadá hrubě, ale uvnitř je podobný ženskému, zinscenovala se sedmi herci nadějná 24letá režisérka Hana Marvanová z Litvínova. „Mladým lidem se má dávat příležitost,“ říká šéf činohry Jiří Rumpík.

Matylda.
Plavební správa navrhla na pět let regulaci sportů na Matyldě

Testosteron je mužský pohlavní hormon. A je to i živelný a dobře napsaný příběh sedmi zcela odlišných mužů, kteří po jedné zpackané svatbě řeší společně své osobní problémy.

Vulgarity pomáhají k autentičnosti

Mostecké divadlo mělo komedii v hledáčku již delší dobu, ale mělo problém s obscénní mluvou. Umělci, kteří ve hře vytušili velké téma, nakonec našli kompromis a intenzitu vulgarit snížili. Divák musí přesto počítat s tím, že ve hře se mluví sprostě. „Jinak by to ztratilo autentičnost,“ vysvětluje režisérka. „Je to běžná mluva chlapů a o nich to je,“ dodává Rumpík.

Cílem je podle režisérky rozbít stereotyp, že typický mužský svět je plný násilí, sexu a vulgarit a že za kulisou chlapáctví se skrývá citlivý mikrokosmos.

Z Varšavy do Ústeckého kraje

Když Testosteron dávali v Polsku, část diváků znechuceně odešla, ale ostatní si hru zamilovali. Autor Andrzej Saramonowicz zasadil děj do Varšavy, mostečtí tvůrci do Ústeckého kraje.

Zajímavostí také je, že všichni herci jsou celou dobu na jevišti. „Je to jako když máte hodinu a půl monolog a nesmíte vypnout, protože všichni jsou neustále zúčastnění a vycházejí jeden z druhého. Co se týče herecké techniky a bytí na jevišti, je to velice náročné,“ tvrdí herec Otto Liška, který hraje největšího alfa samce.

Pro mladé i zkušené

Podle umělců hra může oslovit všechny generace mužů, včetně starších teenagerů, kteří se v reálném světě teprve učí, co to vlastně znamená být mužem, jaký mít vztah k ženám a jak přežít rodinná traumata. „Příběh promlouvá i k mladé generaci. Když jde na Shakespeara, slyší hodně vzdálený, pro ni nečitelný jazyk. Testosteron by proto mohl zaujmout i diváky nad patnáct let, kteří si začínají budovat vztahy jako dospělí,“ míní Marvanová.

O běžném chování mužů a o jeho ztvárnění na divadle se vedla diskuze. „I my, herci, vnímáme, že když se řekne vulgarita na jevišti, tak to může na diváka silně zapůsobit. Shodli jsme se na tom, že když se nebude vulgarita vyzdvihovat, tak pro diváka bude přijatelná, ač je jí hodně,“ tvrdí herec Matyáš Procházka.

Ilustrační foto.
Řidič velkorypadla zemřel přímo v kabině stroje

I když je označena jako komedie, podle režisérky se hra nedá snadno zaškatulkovat. Má dramatické i komické části. Je také hrou pro ženy, aby poznaly lépe své protějšky.

Hana Marvanová (JAMU) začínala v litvínovském divadle pod vedením režiséra Jurie Galina. Její představení Kontinuálně šťastná vyhrálo diváckou cenu na festivalu SÍTKO v roce 2015. V Mostě asistovala u inscenace Tří sester. Osobně má slabost pro absurdní drama. „Mám ráda divadlo, které klade otázky, přináší nové podněty a provokuje k myšlení,“ říká.