Tapisérie z patnáctého století s nejasnou historií, zároveň nejstarší, kterou britská organizace National Trust vlastní, se vrací před zraky veřejnosti. Experti strávili jejím restaurováním čtyři roky. Na díle je zvěčněn rytíř ve zbroji na svém elegantně zdobeném koni na tmavomodrém pozadí s detailně vypracovaným květovaným vzorem zvaným millefleurs, tedy tisíc květin.

Restaurátoři strávili více než tisíc hodin čištěním díla, díky kterým se barvy oživily a zvýraznily. Tapisérie znovu oživila debatu o minulosti tohoto díla. To se staletí pohřešovalo a je pravděpodobně součástí velké a neobjevené série děl.

Obraz nahé ženy byl po desetiletí skryt pod vrstvou malby Pabla Picassa.
Pod malbou od Picassa našli další dílo. Nahou ženu teď oživila umělá inteligence

Rytíř je na tapisérii vyobrazen se zbraněmi Jeana de Daillona, francouzského pána a přítele krále Ludvíka XI. Ví se, že de Daillon pověřil výrobou tapisérie v roce 1477 tkalce Guillauma Desremaulxe z města Tournai, které se dnes nachází v Belgii. Po dokončení byla de Daillonovi tapisérie předložena jako dárek lidu z Tournai.

I přes své rozměry – 3,57 metru na 2,82 metru – byla tapisérie jen jedním dílkem série, která měla být podle serveru The Guardian dvacetkrát větší a celkově tak měřit na 300 metrů čtverečních.

De Daillon si však svou tapisérii dlouho neužil – zemřel v roce 1481 a zbytek prací vůbec nemusel spatřit. Tato tapisérie a pravděpodobně i ostatní díla byla naposledy zaznamenána o rok později. To je vdova po de Daillonovi Marie Lavalová doručila známému podnikateli, který obchodoval s vínem a tapisériemi.

Následně se po tapisériích na čtyři sta let slehla zem. Dílo s rytířem se objevilo až v roce 1910 na výstavě v Metropolitním muzeu v New Yorku. V roce 1935 ho zakoupil sir Malcolm Stewart, který ho následně odkázal National Trust. V Montacute House se vystavoval od roku 1951.

Čtyři sta let ztracená

Původ tapisérie se začal osvětlovat v sedmdesátých letech, a to, když výzkumník identifikoval rukávy brnění jako majetek de Daillona.

Tapisérie se časem podle Sonji Rogersové, manažerky kolekcí National Trust v Montacute, stala zesláblá a poničená. Stalo se tak vlivem vystavení kouři z krbů a pozdějších hrubých oprav maleb. „Po vyčištění a památkových pracích se staly barvy mnohem jasnější a svěžejší, celá tapisérie vypadá jako plná energie,“ uvedla podle The Guardian.

Obraz nizozemského malíře Jana Vermeera, na němž restaurátoři objevili postavu kupida.
Barokní záhada odhalena: Malba na obraze od Vermeera ukrývala tajemství

Tajemství, kterými je tapisérie opředená, však stále zůstávají neobjasněná. Podle Rogersové je jednou z hlavních neznámých místo, kde se tapisérie celých 400 let nacházely, či zda celý originální set přežil. „Jde o jedno z mála děl, které lze propojit se specifickým pověřením o výrobě a současně jde o jedinou tapisérii z patnáctého století, kterou lze přiřadit k městě Tournai,“ dodala.

Tapisérii restaurovalo speciální studio National Trust v Norfolku. Byla také zaslána do Belgie na speciální čistění, kde odstranili staleté vrstvy prachu. Díky tomu jsou nově viditelné detaily rytířovy zbroje a rozmanité květiny na vzoru millefleurs.

K vidění je v Montacute House v průběhu října a listopadu.