Proto se nelze divit, že další rozruch na Mostecku vzbudil plakát, kde je uvedeno: „Prolomené limity těžby uhlí udělají z Mostu opět město horníků“. Hlásá to z plakátu Karel Novotný, kandidát na primátora Mostu za ČSSD. Slogan podle Novotného upozorňuje na trend: Těžba znamená pracovní místa, tím i snížení kriminality.

Problém zmizel

Limity jsou administrativní opatření ze začátku devadesátých let. Tehdy nebyly ještě zákony na takové výši, aby ochránily majetek občanů proti zájmu úředníků těžit uhlí tam, kde to lidé nechtějí. Dnes již tyto zákony existují a jsou využívány. Svědčí o tom známé prodeje pozemků za vysoké ceny po letech jednání pro stavební účely.

Proto Novotného plakát není tvrdý. Zrušení limitů nepředstavuje právní ani občanský problém. Naopak problémem je, že energetika dosud není pojímána jako bezpečnostní problém.

Světová energetická agentura (International Energy Agency - IEA) před necelý rokem v listopadu 2009 svět varovala před krizí z ropného zlomu - z vyčerpání ropných zdrojů.

Hlavní ekonom IEA Fatih Birol poprvé připustil, že těžba ze zemí OPEC, i přes nové investice, po roce 2020 nezadržitelně poklesne. A všeobecně hrozí pokles těžby ropy nejpozději v roce 2030.

IEA se dosud tvářila optimisticky. Z nitra agentury se ale ozvaly hlasy, že IEA dlouho zatajovala skutečný stav ropných zásob, aby nedošlo k panice a ke skupování ropy. Teď již mlčet nemůže.

Děti, které se letos narodí, začnou řídit auto v době, kdy cena ropy několikanásobně stoupne, automobilová doprava neúnosně podraží, silně podraží i zemní plyn, protože začne nahrazovat výpadek ropy. Začne ekonomické energetické peklo a tuzemské zdroje energie budou nad zlato.

Uhelná pojistka

V této situaci je jediným velkým tuzemským zdrojem energie z uhlí. Elektrárny a teplárny na uhlí jsou bezpečnostní nutností. Již dnes doprava stále dražšího zemního plynu představuje bezpečnostní riziko.

Stačilo krátké omezení dodávek kvůli krizi o cenu ropy mezi Ukrajinou a Ruskem a ekonomika EU pocítila několik ohrožení. Je otázkou 20 až 40 let, kdy nastoupí scénář nutnosti vytěžení uhelných ložisek kvůli strategické energetické potřebě ČR. Bez ohledu na dnešní limity. Využití vody, větru a slunce v energetice bude jen doplňkovým a kolísavým zdrojem energie.

Kamionová doprava je energeticky do budoucna neperspektivní, ale využití husté regionální sítě ekologičtějších železnic je ohroženo úvahami o rušení tratí, aby momentálně ministři ušetřili.

Příkladem je boj starostů na Ústecku o zachování tzv. Kozí dráhy na úbočí Krušných hor.

Starosta Telnice Jaroslav Doubrava varuje: Zachování regionálních železnic z hlediska budocnosti je nutné pro dosažení menší spotřeby stále dražšího paliva při dopravě zboží až do obcí v době krize ze silného poklesu těžby docházející ropy.