VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prunéřov: města stojí za ČEZ

Ústecký kraj - Mikronésie vzdálená tisíce kilometrů proti elektrárně brojí, města, která stojí kousek od ní, ale plány ČEZ podporují.

14.1.2010
SDÍLEJ:

Pohled na areál prunéřovské elektrárny.Foto: Foto: Greenpeace

Je to něco jako globalizace v přímém přenosu. Tichomořská Mikronésie píše, že ji prunéřovské komíny utopí, města, která leží pár kilometrů od elektrárny, zase chtějí, aby se plánovaná modernizace neprotahovala.

Ekologické organizace Greenpeace a Ekologický právní servis obviňují ČEZ z toho, že nechce v Prunéřově II použít nejmodernější technologie. Podle ekologů tak do vzduchu zbytečně uniknou tuny škodlivin. Energetici tvrdí, že jejich varianta je nejvýhodnější a splňuje požadavky ministerstva životního prostředí.

Právě na ministrovi leží finální rozhodnutí, jeho předchůdce Martin Bursík návrh ČEZ smetl ze stolu, nyní resort s rozhodnutím váhá.

Starostové pro

Do procesu posuzování o vlivu na životní prostředí, takzvané EIA, o které se vše točí, mají co mluvit i města z regionu. Ta jsou, především Kadaň a Klášterec, s elektrárnou úzce spjata, pracují v ní stovky až tisíce lidí z regionu. Starostové jsou pro to, aby ČEZ modernizoval podle plánů, které předložil.

„Já jsem pro. Obavy ekologů o nízké účinnosti elektrárny nesdílím,“ říká první muž Klášterce Jan Houška. Podle něho je modernizace dostačující, protože se díky ní emise tak jako tak sníží. „Pokud se nebude rekonstruovat, tak to budeme další roky dýchat,“ vysvětluje Houška.

Podobně mluví i starosta Kadaně Jiří Kulhánek. „Nemyslíme si, že to má zásadní dopad, jak poukazují Greenpeace. Když to neprojde, obávám se, aby se vůbec něco dělalo,“ podotýká starosta. Kadaň se také vyslovila pro.

Další obavu mají z růstu nezaměstnanosti. V Prunéřově totiž pracují stovky až tisíce lidí z regionu. „To není jen elektrárna, ale i přidružené firmy i samotná rekonstrukce,“ dodává Kulhánek.

Zavření? Tragédie

Ekologové tvrdí, že pokud elektrárna nedostane nejlepší technologii, budou usilovat u její zavření. „To by byla tragédie. Máme tu šestnáctiprocentní nezaměstnanost, k tomu pak přidejte další čtyři procenta,“ obává se klášterecký starosta.

Chomutov, který je rovněž účastníkem EIA, nechává posouzení na jiných. „Vzhledem k tomu, že nejsme takovými odborníky k posouzení technologie v oboru elektrárenství, důvěřujeme kompetentním institucím a odpovědným zpracovatelům,“ uvedl v prosinci mluvčí magistrátu Tomáš Branda.
Podle sdělení mluvčího si Chomutov nepřeje zhoršení kvality vzduchu a chce, aby se čistota ovzduší zvyšovala. „Důležité pro město je také zachování pracovních míst a zajištění dodávky tepla pro naše obyvatele,“ dodal Branda.

Rozhodnutí ministerstva mělo padnout na začátku ledna, podle mluvčí ale bylo rozhodnutí odsunuto a jasno má být „v řádu týdnů“. Ovšem, kolik týdnů to bude, nepřiblížila.

Prunéřovská elektrárna patří k největším producentům CO2 ve střední Evropě. Elektřinou a teplem zásobuje nejen náš region, ale i ty okolní. Společnost ČEZ a Severočeské doly, které do jejího holdingu patří, zaměstnávají na Chomutovsku tisíce lidí, energetici a těžaři také patří mezi velké sponzory investičních akcí.

Autor: Jan Rödling

14.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Litvínov versus Vítkovice.
8

Litvínov se po krachu v Pardubicích vrátil zpět na vítěznou vlnu

Studentské volby. Ilustrační foto.

Čtyři školy na Mostecku budou volit prezidenta nanečisto

V litvínovské nemocnici následné péče přibyla lůžka

Litvínov - Investice si vyžádala skoro dva a půl milionu korun. Vznikl i kontaktní sociální úsek.

DENÍK NÁM FANDÍ: V pondělí představíme další fotbalový tým

Okres Most - Nenechte si ujít pondělní tištěné vydání Mosteckého deníku s projektem Deník nám fandí.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Raději zpoždění, než jízda metrem. Autobusy RegioJetu zamíří zas i na Florenc

Most, Chomutov, Louny – Firma vyslyší stížnosti zákazníků, kteří se bouřili proti výstupu na okraji hlavního města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT