Česko jako každý rok zasáhla povánoční vlna slev a nejrůznějších „akčních“ nabídek. Letos je navíc celá situace umocněna nadcházející ekonomickou krizí, kdy prodejci očekávají menší zisky a zákazníky lákají do obchodů ještě intenzivněji.

Především ceny oblečení, elektrospotřebičů a hraček se po Štědrém dnu zřítily až o sedmdesát procent. „Ke stávajícím slevám na obuv a textil se hned v prvním lednovém týdnu přidají i slevy na omezené množství lednic a drobných elektrospotřebičů. Ty nakoupí naši zákazníci minimálně o 30 procent levněji,“ uvedl jednatel Globusu Petr Vyhnálek.

„Slevy plánujeme napříč celým sortimentem, a to ve výši 52 procent. Nižší ceny budou například u nových televizorů s úhlopříčkou 32 palců,“ dodává mluvčí řetězce ElectroWorld Martin Kamín.

Většina firem plánuje povánoční zlevňování protáhnout téměř na celý leden, v jednotlivých dnech se ale může lišit sortiment. Například Globus plánuje velké slevy zboží určeného pro zimní sporty. Začne s nimi ale nejdříve ve třetím lednovém týdnu.

Různé slevy a totální výprodeje mají ovšem i stinné stránky. Co se totiž na první pohled zdá jako „supervýhodné“ pro zákazníka, bývá podle odborníků předností hlavně pro obchodníky. Již před Vánoci kontroloři v některých menších obchodech odhalili nepoctivce, kteří zboží nejdříve zdražili, aby ho posléze zlevnili a udělali z něj „akci“. Takové chování je v rozporu se zákonem.

„Někteří obchodníci takto někdy postupují. Zákazník v obchodě by si proto měl pečlivě prohlížet značení zboží. Na něm by měla být uvedena jak cena před slevou, tak cena po slevě,“ upozornila včera Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitele. „Lidé by rozhodně neměli chodit k regálům, nad kterými jenom visí nekonkrétní cedule typu třicetiprocentní sleva či akční cena. Pokud není značeno přímo zlevněné zboží, je to protizákonné,“ zdůrazňuje Picková.

Obezřetní by měli být i lidé, kteří po svátcích půjdou vrátit nehodící se vánoční dárky. Pokud je totiž důvodem vrácení pouze jejich „nevhodnost“, tedy například špatná velikost, obchodník takový dárek nemusí vzít zpět. Záleží jen na jeho ochotě a podmínkách, které si sám stanoví.
Prodejci musí povinně vzít zpět jenom poškozené či nefunkční výrobky. Na ty se vztahuje klasický reklamační řád s dobou vyřízení do třiceti dnů.

Jan Klička