Chodíte nakupovat do Centralu? Jak často? Hlasujte v anketě vpravo vedle článku.

„Jednu kytku na odpoledne! Tak za pět set za sedm set,“ volá od dveří elegantně oblečený muž a ani nejde dál. Pospíchá do práce. Květinářka Martina Paulová ho s pochopením pozoruje přes výlohu.

„Je to stálý zákazník,“ komentuje mladá žena další zakázku.

Tato situace potvrzuje, jak důležitou roli hraje v drobném podnikání vzájemná důvěra.

Paulová si nedávno otevřela květinářství v rekonstruované budově, kde dříve sídlila Komerční banka. Paulová začala nabízet květiny, přestože je prodávají i naproti – v obchodním domě Central otevřeném předloni.

„Tady je dobré místo,“ hájí přednosti svého působiště. Využila dlouholeté praxe v oboru a rad věrných zákazníků, kteří ji přiměli k podnikání. Reagovala i na nové trendy. Lidi chodí a jí se daří.

Je to dřina

„Hledáme cesty, jak dál,“ říká Věra Růžinová, majitelka prodejny Bižuterie a dárky v paneláku naproti Centralu. Po otevření nákupního centra jí, stejně jako dalším živnostníkům, výrazně klesly tržby.

„Ubrala jsem ze svých nároků,“ svěřuje Růžinová recept na přežití. Stala se prodavačkou, nákupčí, účetní i uklízečkou v jedné osobě. Pomocníka si nemůže dovolit. Snaží se nabízet to, co nemá konkurence – více zboží české výroby, které chtějí i cizinci. Oporou jí je stálá klientela a kupodivu i více mužů, kteří bižuterii a dárky nakupují častěji než dříve a potřebují v klidu poradit.

Optimistou je mostecký investor Vladimír Piroš. „Central pro nás není velký konkurent,“ tvrdí muž, který bývalou banku u Centralu předělává na kanceláře a dům obchodu a služeb. Podle něj k jejich rozvoji pomáhají hlavně dobré nájemní podmínky.

Změny v okolí Centralu předvídal v květnu 2008 Omar Koleilat, šéf skupiny Crestyl, která Central nechala postavit. „Posunuli jsme laťku velmi vysoko. I ostatní se budou muset snažit, aby uspěli,“ uvedl tehdy Koleilat.