Jiří Mildorf má malou prodejnu chovatelských potřeb v Rozkvětu. To, co prodává on, nabízí v nedalekém Central Most nová pobočka velkého obchodního řetězce pro chovatele. „Pocítili jsme pokles zákazníků. Pokud to bude nutné, propustím prodavačky a v obchodě zůstanu sám,“ říká Mildorf.

Drobným prodejcům se honí hlavou stejné myšlenky jako americké herečce Meg Ryanové. Ta ve filmu Láska přes Internet hraje chudou majitelku malého knihkupectví, naštvanou na cynického milionáře Toma Hankse, který postaví naproti knižní hypermarket. „To snad zvládnem,“ říkají s Ryanovou nejistě mostečtí obchodníci, kteří věří v happy end.

„Nová konkurence je znát. Doufám, že méně příznivá situace potrvá jen přechodnou dobu,“ svěří se Milada Hladěnková, vedoucí samoobslužné prodejny potravin v Rozkvětu. Nejdéle provozovaná samoobsluha v Mostě čelí tlaku nadnárodních řetězců už od 90. let minulého století. Spoléhá na tradici českých „sámošek“.

„Jsem věrná Rozkvětu. Tady je ochotnější obsluha a ceny stejné jako v obchodním domě,“ tvrdí zákaznice-seniorka Eva Machová.

„Od patnáctého k nám skoro nikdo nechodí,“ vzdychá prodavačka značkového oblečení na třídě Budovatelů. „Pociťujeme, že už nejsme jedinou parfumérií. Rapidní pokles tržeb jsme ale zatím nezaznamenali,“ říká prodavačka značkových voňavek. „Mě nové nákupní centrum nijak neovlivnilo. Čekala jsem, že to bude horší. Uvidíme,“ prohlásí prodavačka plavek a oblečení pro těhotné v pasáži U Lva. „Na hodnocení je ještě brzy,“ dodává prodavačka z papírnictví.

Konkurence mění zažité návyky

„Posunuli jsme laťku velmi vysoko. I ostatní se budou muset snažit, aby uspěli,“ říká Omar Koleilat, šéf skupiny Crestyl, která si nové obchodní centrum nechala postavit. Podle odborníků nová nákupní centra zvyšují v regionech nižší úroveň služeb.

„Je to trend v celé České republice,“ říká Veronika Tebichová z renomované poradenské společnosti Cushman & Wakefield, která se zabývá realitami.

Ve výhodě je ten, kdo nabízí zboží, které v Centralu nemají, nebo zvyšuje kvalitu svých služeb. Například z bývalé „Rybárny“ naproti Centralu bude vegetariánská restaurace. Dlouhé fronty včera stály na oběd v sousední modernizované jídelně a prodejně Šmak, kde visí na zdi plochý televizor a lidé jí v novém interiéru u lepších stolů.

Skeptičtí prodejci nevyloučili, že se situace u nich zlepší, pokud si část zákazníků, přilákaná do Centralu, najde cestu i do jejich prodejen. Podle Mildorfa nakonec rozhodnou ceny zboží a služeb.