Na perón se přihrne dvacítka rozechvělých železničářů seniorů. Pár cestujících začíná tušit, že se děje něco mimořádného. „Vlak není určen pro cestující veřejnost, pouze pro zvané hosty," zní z amplionu. Tohle je poslední testovací jízda. Naleštěný vlak se otevře a pod cedulí Most z něj vykoukne usměvavá „letuška".

„Proměna železnice je obrovská. Tohle je moderna," hodnotí novinku Jaroslav Horčík, 77letý bývalý železničář, který pracoval na dráze od roku 1953 a část kariéry strávil na stanici v Mostě.

„Vlak mě zaujal. Je to krok vpřed," tvrdí 19letý student Tomáš Turek z Mostu.

Elektrický RegioPanter, který dnes začne ve zkušebním provozu vozit lidi mezi Mostem a Děčínem, a motorový polský RegioShark, který má premiéru na trati Karlovy Vary Chomutov Most, patří k nejmodernějším a nejrychlejším regionálním vlakům v Evropě. České dráhy je včera oficiálně předaly Ústeckému kraji. „Obě soupravy nabídnou cestujícím komfort obvyklý například v mezistátních expresech EuroCity a řadu služeb navíc," tvrdí mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Co lidi čeká? Třeba moderní interiér, pohodlné sedačky, u vybraných míst elektrické zásuvky pro notebooky a mobilní telefony, obrazovky LCD a připojení k internetu.

Panterů bude v kraji sedm. Celkem stojí skoro miliardu. Objeví se i na lince Litvínov Teplice Ústí nad Labem. Sharků pro Ústecký kraj je osm v celkové hodnotě 513 milionů korun. Všechny jednotky budou mít České dráhy k dispozici v říjnu.

Vlaky má spolufinancovat EU přes ROP Severozápad, který ale čelí kritice. Dotace má pokrýt až 40 procent ceny.