Václav Holý dal za přístroj, který je využívaný při léčbě chorob pohybového ústrojí, léčení poúrazových stavů, kožních problémech či nervového systému, necelých 12 tisíc korun. Nejprve si pomůcku pochvaloval, až do doby, kdy se mu na něm objevila závada. Tehdy začalo jeho zatím marné snažení o nápravu.

Reklamace? Zatím marný pokus

Jelikož by se na přístroj měla vztahovat reklamační lhůta po dobu pěti let, jak firma uvádí, a Václav Holý tedy měl ještě na vrácení či opravu výrobku nárok, rozhodl se, že ho reklamuje. Zapátral tedy v záruční listině po telefonickém kontaktu. Po několika pokusech telefonického spojení to však vzdal. Ač číslo bylo v provozu, firma nereagovala. Rozhodl se, že zašle dopis s vysvětlením a žádostí na reklamaci.

Ani na dopis nikdo neodpovídá

„Nevěděl jsem, jestli mám poslat jen dopis, nebo k němu přiložit i přístroj, aby mi ho mohli opravit či vyměnit za jiný. Nakonec jsem se raději rozhodl poslat jen dopis,“ svěřuje se zákazník. A udělal dobře. Firma totiž nereagovala ani na dopis. Václavu Holému přitom na poště sdělili, že psaní bylo osobně převzato. „Nevím, co mám dělat a na koho se obrátit,“ stěžuje si rozzlobený zákazník.

Mostecký deník tedy zkusil zkontaktovat danou firmu, ale rovněž neúspěšně. Spojili jsme se tedy s výrobcem přístroje, společností Marmots, kde jsme se dozvěděli, že s Markobem už dva roky nespolupracují. Redakce zjistila, že firma stále existuje, jen se přesídlila do jiné ulice stejného města.

Jak při takové situaci postupovat?

V takových případech je pro spotřebitele nejvhodnější obrátit se na Českou obchodní inspekci, která má na starosti zabývat se problematikou ohledně reklamací. Nejlepší je osobní setkání, které lze podniknout v místě svého bydliště. V Mostě například inspekce dochází vždy ve středu jednou za 14 dní od 10 do 14 hodin na místní městský úřad.

Podle České obchodní inspekce, na kterou jsme se rovněž obrátili, musí Václav Holý výrobek zaslat k reklamaci, aniž by mu firma odpověděla na předchozí dopis. Před zasláním by měl balík pojistit s ohledem na jeho cenu. Pokud by firma zaslané zboží nepřijala nebo nedodala do 30 dnů zpět s řádným vysvětlením, hrozí jí finanční postih.

Pokud prodejce neexistuje, pomůže soud

Předtím je možné se rovnou obrátit na živnostenský úřad, kde se dá podle identifikačního čísla zjistit, zda firma ještě existuje. Pokud by svoji existenci už ukončila, musí se poškozený obrátit na soud.

Michaela Rochovanská