Dobře vyškolení pracovníci menších a nových dodavatelů energií často nabízejí smlouvy na ulicích nebo u dveří do bytu. Vyjmenují všechny výhody a tlačí k podpisu. „V žádném případě by zákazník ve vlastním zájmu neměl podepisovat žádnou smlouvu či jiné dokumenty vedoucí ke změně dodavatele bez předchozího důkladného uvážení,“ doporučil tiskový mluvčí RWE Luboš Falhaur. „Ve smluvních podmínkách se mohu skrývat „háčky“ ať už ve formě různě nazvaných poplatků, které se často rovnají výši úspor, dlouhých výpovědních lhůt a přitom další slibovaná finanční úspora nemusí být významná,“ dodal.

Pětistovka navíc

K velkému nárůstu takzvaných podomních prodejců energií došlo v loňském roce. Objevili se jak falešní, tak i skuteční, kteří ale nenabízeli smlouvy tak výhodné, jak se na první pohled zdálo.

close zoom_in Podle průzkumu společnosti IBRS čtyřiadevadesát procent lidí změnilo dodavatele elektřiny ve snaze získat lepší cenu, čtyři pětiny z nich nakonec platí v průměru o 547 korun více než u původního dodavatele.

Pokud ale lidem vadí podmínky nových smluv, není možné se s tímto obracet na Policii České republiky, přestože právě tak většina z nich jedná. „Policie České republiky je orgánem činným v trestním řízení a neřeší případy, kdy občan uzavřel nevýhodnou smlouvu. Neřeší ani případné reklamace či podezření na nevýhodné obchodní podmínky,“ uvedla mluvčí mosteckých policistů Ludmila Světláková. Stížnosti týkající se dodávek elektřiny nebo plynu neřeší ani Česká obchodní inspekce.

Tisíce stížností

Se stížnostmi se lidé mohou obracet na Energetický regulační ústav. „Naše oddělení ochrany spotřebitelé se právě těmito stížnostmi zabývá a snaží se lidem, kteří chtějí odstoupit od nevýhodné smlouvy, pomoci,“ uvedla Jarmila Lehnerová z energetického ústavu. Dodala, že lidé ale musejí být trpěliví, protože stížností tohoto druhu je enormní množství. „Od roku 2006 si lidé mohou zvolit svého dodavatele energií. Tím, jak se otevírá trh, přibývá i stížností,“ sdělila Jarmila Lehnerová.

Pavlína Nevrlá