Prvním ze dvou typů výstražných systémů se dotýká zaměstnanců společnosti. Jedná se o Systém ozvučení areálu, pod který spadá havarijní rozhlas, třiadvacet inteligentních sirén a přídavné reproduktory. Inteligentní sirény umožňují přenos jak signálů, tak i mluveného slova. Přídavné reproduktory jsou umístěné například na zastávce či na parkovišti u areálu.

„Veřejnost je více dotčena případnou aktivací Systému varování a vyrozumění podél komunikací,“ informoval mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda. „Unipetrol na hranicích zóny havarijního plánování vybudoval systém světelných informačních tabulí, které v případě potřeby zastavují provoz směrem k chemickému areálu a tak minimalizují ohrožení a výskyt obyvatel,“ dodal. Systém je zkoušen vzhledem k provozu na silnicích mimo hlavní dopravní špičku ve večerních hodinách. Hlavní tabule na okraji zóny havarijního plánování jsou mimo to trvale monitorovány automatickým systémem kontrol dvakrát denně.

Při zkoušce zaměstnanci společnosti pokračují ve své práci, pokud by však zaznamenali poruchu slyšitelnosti havarijního rozhlasu, mají povinnost jí okamžitě nahlásit.

Rozdíl mezi zkouškou sirén a případným reálným ohrožením je zřejmý. Před zkušebním rozezvučením sirén se ozve zvláštní gong a mluvené oznámení, že se jedná o zkoušku. Řidičům test světelných tabulí oznámí jak hudební doprovod, tak také pokyn Provádí se zkouška, pokračujte v jízdě. Dobu testování systému u silnic se Unipetrol snaží co nejvíce minimalizovat, aby nedocházelo k ovlivnění dopravy.

Vždy v den zkoušení jsou informovány městské policie v Mostě i v Litvínově, úřady obou měst i státní policisté.

Pavlína Nevrlá