Vypadají jako lahve na olivový olej, ale je v nich něco mnohem výraznějšího. Uvnitř se skrývá speciální ocet na sushi nebo poke omáčka nové české značky Easy Sushi, kterou od letoška používají desítky restaurací a bister v České republice a Německu. Originální ochucovadla vyrábějí podle vlastního receptu absolventi hotelové školy Jan Jordán a Kateřina Losenická, kteří už pátým rokem provozují v severočeském Mostě ojedinělý bar Kaito Sushi s výdejem a rozvozem japonské kuchyně v krabičce.

Protože se mladý pár od počátku věnuje gastronomii na vyšší úrovni a nebojí se výzev, obstál během covidu a prosperuje i nyní, navzdory ekonomické a energetické krizi. „Tím, že stavíme na kvalitě a vybudovali jsme si síť stálých zákazníků, krizi nepociťujeme a myslím, že ani nepocítíme,“ řekla Deníku Kateřina.

Vystudovaná strojařka peče lowcarb dobroty
Opustila strojařinu. Teď peče dobroty bez lepku a s nízkým obsahem cukru

Domácí ochucovadla nejprve testovali a používali ve svém sushi baru, kde si ověřili, že zákazníkům chutná. „Už tehdy k nám hodně chodili i cizinci a říkali, hele, vy tu rejži máte prostě dobrou. A tak nás napadlo, proč nevyrábět ochucovadla také na prodej,“ svěřila se Kateřina. Příprava začala ještě během pandemie a následovala dlouhá a velmi náročná certifikace, kdy rodinná firmička musela splnit přísné normy, aby vyhověla i nárokům zahraničního velkoobchodu.

„Dnes, kdy se zdražují energie, je pro restaurace nákladné dělat si vlastní ochucovadla, která se musejí dlouho vařit, a proto je pro ně jednodušší koupit si hotový produkt,“ poodhalila strategii Kateřina. S partnerem prodávají i větší sady, například balení po 20 litrech.

Jejich ochucený ocet na sushi se v gastroprovozech promíchává s uvařenou rýží, která se před konzumací nechá vychladnout. Poke omáčkou, obsahující například odtučněné sojové boby, se osvěžuje chuť syrového lososa, tuňáka či tofu, případně zeleniny.

S ochucenou rýží na schůzku

První lahev na prodej naplnili zhruba před rokem v malé výrobně v mostecké části Velebudice, kde jim s poloautomatickým provozem pomáhá pár brigádníků. Investice si vyžádala stovky tisíc korun a zahrnovala i shánění lahví, víček a etiket. Nyní dokážou vyexpedovat tisíce lahví měsíčně. Část z nich míří od léta do sítě bister v Drážďanech. „Od začátku jsme věděli, že chceme cílit i na cizí trh, nejen na český,“ prozradila Kateřina. Předtím se výrobky z Mostu dostaly do podniků v Praze.

„Nejsme konkurencí pro velké výrobce, jejichž značky mají lidi zažité. Jsme na začátku, budujeme novou značku. Ostatní firmy mají náskok, protože od 90. let šly tvrdě za tím, aby si vybudovaly jména,“ upozornil Jan, který si v Japonsku udělal sushi kurz.

Rozjezd prodeje byl zpočátku pomalý, protože neznámý pár čelil odmítání, ale postupně si získával důvěru. Pomohlo mu, že jezdil na schůzky s ochucenou rýží a zaujal mimo jiné vietnamskou komunitu, která produkt z Mostu vyzkoušela a doporučila ostatním. „Teď jsme si dělali statistiku a musím zaklepat. Držíme se, jde to dopředu,“ sdělil Jan.

Ojedinělý veslařský simulátor věrně kopíruje pohyb veslařské lodi
Věrně kopíruje pohyb lodi. Startup přišel s ojedinělým veslařským simulátorem

Partneři připustili, že by se jim mohl otevřít i trh mimo Evropu, ale zatím se drží svých kapacitních možností a neženou se za vidinou většího zisku. Důvod? Upřednostňují kvalitu, ne kvantitu, a nadále se chtějí věnovat i svému sushi baru.

Kdyby dál expandovali, museli by kvůli většímu odbytu investovat hodně peněz do nových prostor, techniky a zaměstnanců. Nyní je limituje i zhoršená dostupnost obalových materiálů, například lahví, kvůli zvýšené globální poptávce a zničeným sklárnám na Ukrajině. Navíc zdražil používaný cukr – kilo už nestojí 12, ale 35 korun.

I když Jan a Kateřina přidali k výrobě sushi výrobu ochucovadel, lpí oba na tom, že bez zastavení nelze úspěšně podnikat a vychovávat dítě. Proto se snaží mít volné víkendy a relaxovat i o letních prázdninách. Prý by mohli vydělávat víc, ale nechtějí se udřít. „V červenci zavíráme na tři týdny a lidi se diví. I když víme, že nám utíkají peníze, pro nás je důležitý odpočinek, protože jinak bychom vyhořeli,“ řekla Kateřina a Jan to potvrdil: „Musíme znát své limity.“

Jan Jordán a Kateřina Losenická
V dubnu 2018 otevřeli na tržnici v Mostě provozovnu Kaito sushi s rozvozem i výdejem. Oba mají hotelovou školu, Jan vysokou, Kateřina střední Bukaschool a na VOŠ ještě vystudovala sociálně právní činnost a dodělává si bakaláře. Dříve vedla dům s pečovatelskou službou. Partneři pravidelně dodávají sushi i do okolních firem, dělají catering na akce, občerstvení na svatby i sushi dorty. Nyní budují novou českou značku ochucovadel pro sushi (Easy Sushi). Na okraji Mostu mají malou manufakturu, která dodává dva produkty desítkám gastropodniků, například sushi bistrům.