Většinu peněz by měla poskytnout Evropská unie. Žádost o dotaci pošle město do konce roku. Pokud bude úspěšné, což se očekává, koupí dopravnímu podniku například dvě nové nízkopodlažní tramvaje, které budou jezdit mezi nádražím a Velebudicemi. Konečně také zajistí dlouho odkládanou rekonstrukci prostor před nádražím, vylepší křížení tratí u Stovky, zmodernizuje výhybky a devatenáct tramvajových zastávek. Úplnou novinkou bude zavedení elektronického informačního systému s aktuálními údaji o spojích.

„Ze všech úprav bude mít město trvalý užitek,“ řekl primátor Vlastimil Vozka.

Balíček opatření je součástí dalšího Integrovaného plánu rozvoje města Mostu, který řeší speciálně jen tramvajovou městskou dopravu a který minulý týden schválili radní. Díky dotaci ve výši 224 milionů korun by město zaplatilo „jen“ 48 milionů. Ty by uhradilo z 280milionového úvěru od České spořitelny, který v listopadu schválili zastupitelé. Plán bude hodnotit a o dotacích rozhodne Regionální rada regionu soudržnosti Severozápad, která vybírá z projektů různých měst. Mostu v minulosti nedala ani korunu na přestavbu centra města. Teď má Mostu pomoci povolební spolupráce vítězného SMM s ČSSD a ODS, které ovládají kraj a toky dotací.

CO BY UDĚLAL MOST S DOTACÍ?
- Koupí dvě nízkopodlažní tramvaje
- Upraví prostor před nádražím
- Upraví křížení trati u Stovky
- Zmodernizuje výhybky a zastávky

O peníze na zlepšení autobusové dopravy město nežádá, protože dotační program se týká jen tramvají a trolejbusů.

Více tramvají radnice koupit nemůže a ani nechce, protože nelze překročit regionální dotační limit a protože by to stálo dost peněz z městské kasy. EU totiž tramvaje dotuje výrazně méně než jiné položky, pouze čtyřiceti procenty, a město tudíž více připlácí. Jedna tramvaj stojí přes dvacet milionů korun. Původní plán, který počítal s vyšší účastí EU, hovořil o nákupu deseti tramvají v letech 2011 a 2012 za více než dvě stě milionů korun.

Dopravní podnik má jen dvě nízkopodlažní tramvaje, jezdí mezi Mostem a Litvínovem. Všechny ostatní tramvaje již překročily svou životnost doporučenou výrobcem. Poruch přibývá. Výhodami nízkopodlažních jsou bezbariérovost, více místa pro cestující, rychlejší přeprava, větší komfort cestování, vyšší spolehlivost a bezpečnost provozu a výrazně nižší náklady na provoz a údržbu. Jejich nákup by měl zvýšit zájem o ekologickou dopravu v hlučném a prašném městě, kde stoupá počet aut.

Podle ředitele Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Milana Dundra je pravidelná modernizace vozového parku nutností. „Samozřejmě je nutné zároveň modernizovat potřebnou technickou infrastrukturu – koleje, výhybky, informační systém – která také stárne,“ sdělil.

Představenstvo podniku, který zaměstnává přes pět set lidí, již od něj obdrželo vyžádaný úsporný plán dopravy na rok 2011. Kvůli avizovanému krácení příspěvků od měst zahájily v říjnu stávkovou pohotovost podnikové odbory, které se obávaly poklesu mezd a propouštění. To ale představenstvo vyloučilo a odbory výstrahu stáhly.

K rozvoji MHD v Mostě se 7. prosince od 15 hodin koná veřejná diskuze ve velké zasedací místnosti hlavní budovy magistrátu.