S Monzou se pojí mnoho událostí v nejvyšší třídě motorsportu, tedy ve Formuli 1 a proto si mladý jezdec velmi považoval, že zde může startovat. AFR Pokal je pohárová série formulových vozů různých kategorií a kubatur, které startují z jednoho roštu. V Itálii tak bylo na startovní listině 22 jezdců z Itálie, Rakouska, Německa, Švýcarska, také jeden Řek a jeden Brit. Matěj byl jediným reprezentantem českého motoristického sportu.

Tvar trati na Monze je známý ze všech počítačových simulátorů. Realita se pochopitelně liší, zvláště, když se jede s takovým strojem, jako je formule Renault. Optimální stopa je celkem jasná, ale v reálu je nutné především hledat ideální brzdné body a pak je dodržovat. "A přesně tohle se Matějovi dařilo výborně. Navíc zažil i mokrou trať, což pochopitelně mění situaci. Ale důležitý je trend neustálého zrychlování časů na kolo," řekl jezdcův trenér Ivan Houzák.

Matěj se tak v kvalifikacích i závodech stále posunoval a hodně mu dalo i těsné soupeření s jedním ze starších a zkušených italských soupeřů. Výborně i spolupracoval i s mechaniky a hlavně po úvodních trénincích si velmi cílevědomě říkal o konkrétní změny v nastavení podvozku tak, aby co nejlépe odpovídalo charakteru italského okruhu.

Jak už zaznělo, hodnocení tohoto poháru probíhá po skupinách a po dvou úvodních závodech série tak Matěj drží druhou příčku v kategorii dvoulitrových Renaultů. Pokud se vezme v úvahu, že AFR Pokal se pojede ještě šestkrát, například na Hungaroringu, Slovakiaringu, či v Brně na Masarykově okruhu, může stoupající trend pokračovat. Domácímu publiku se na Autodromu Most Matěj představí na konci června při víkendu NASCAR.

Dušan Matouš