„Letos slaví mostecký autodrom 40. narozeniny a je třeba říct, že se mu moc daří. Chtěl bych Autodromu popřát, aby se mu do dalších let dařilo ještě líp, aby sem přitáhl závody evropské i světové úrovně, hodně fanoušků a aby motorsport u nás nezanikl, ale vzkvétal,“ popřál okruhu prezident Petr Pavel přímo na startovním roštu Autodromu Most, během srpnového ESET Cupu, který osobně navštívil.

Most se své první motoristické akce dočkal nedlouho po druhé světové válce, když byl 25. května 1947 na trati kolem pivovaru odstartován první rychlostní závod motocyklů. O pět let později se uskutečnilo také první klání automobilů. V další letech se místa závodů často měnila, ale stále probíhala na okruzích vytyčených na silnicích určených pro běžný silniční provoz, což ovšem byla běžná praxe i ve světě.

Zdroj: Youtube

Vzrůstající rychlosti závodních automobilů i motocyklů a stále se zvyšující nároky na bezpečnost i zázemí pro závodníky i jejich týmy a samozřejmě i pro diváky vedly v sedmdesátých letech dvacátého století k rozhodnutí vybudovat speciální závodní okruh. Vždyť například v roce 1979 se v Mostě na okruhu vytyčeném ještě na komunikacích dálničního typu uskutečnil mimo jiné jeden z podniků prestižního seriálu závodů sportovních vozů a prototypů Interserie, patřících k nejrychlejším nejen ve své době.

Autodrom začali dělníci stavět na ploše o rozloze 140 hektarů v místě bývalého povrchového hnědouhelného lomu Vrbenský v roce 1978, závodní okruh měl být součástí tzv. branně-sportovního areálu. Studii okruhu vyhotovila o dva roky dříve skupina lidí vedená Václavem Paurem. Návrh trati přitom vznikal bez možnosti důkladnější prohlídky projektu některého ze zahraničních okruhů. Autoři návrhu trati sice navštívili německé okruhy Hockenheim a Nürburgring, při projektování však měli k dispozici pouze předpisy mezinárodních federací FIA a FIM a poznatky získané z odborného motoristického tisku a televizních přenosů. Přesto v projektu neopomenuli žádný detail.

Oficiální zahájení provozu na novém Autodromu Most se odehrálo 14. srpna roku 1983, i když zkušební automobilové závody zde úspěšně proběhly již koncem června stejného roku. Vedle samotných závodů automobilů a motocyklů se hned od počátku počítalo s využitím autodromu i pro jiné účely. Brzy tak ožil také testováním závodních i nově vyvíjených vozů, výcvikem řidičů speciálních vozidel sanitních, hasičských nebo policejních či kurzy bezpečné a sportovní jízdy pro zájemce z řad veřejnosti.

Fotbalisté Baníku (v zeleném Jan Štefko) hostí v sobotu na Souši od 15.00 hodin Spartu Kolín.
Kam na fotbal: Baníkovci hrají v Souši s Kolínem. Startuje okresní přebor

Tuto úlohu převzal později polygon, vybudovaný v areálu závodního okruhu v roce 2005. Polygon je stále největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu v České republice. Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel veškerých druhů a tonáží.

Autodrom Most od svého uvedení do provozu do současnosti přitahuje pozornost řadou podniků špičkových závodních sérií. V osmdesátých letech zde k nejpopulárnějším patřily závody Interserie, jichž se účastnily atraktivní vozy skupiny C, vytvořené pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech, a vozy CanAm, což byly tehdy monoposty různých formulí překarosované tak, aby měly krytá kola.

Devadesátá léta přinesla zcela nové hvězdy závodních tratí, když Autodrom Most v roce 1992 poprvé hostil závody tahačů. Tehdy zde v rámci evropského mistrovství československé barvy reprezentovaly závodní tahače domácí značky LIAZ. Mezi hlavní hvězdy se s nimi i díky svým výkonům a výsledkům řadil František Vojtíšek, a vedle něj i populární Karel Patočka, který tehdy v jednom ze závodů zvítězil. Po více než třiceti letech jsou závodní tahače tradičními návštěvníky mosteckého autodromu.

Vedle závodních tahačů ovšem Autodrom Most hostil a hostí i další špičkové šampionáty. Z nich lze vyzdvihnout například ADAC GT Masters, mezinárodní seriál závodů upravených supersportovních vozů kategorie GT3 se základnou v Německu. Stále větší popularitu si získává NASCAR Whelen Euro Series, což je evropská varianta závodů vozů “stock car” s licencí amerického pořadatele NASCAR. K vrcholům závodní sezóny pak od roku 2021 patří šampionát WorldSBK, což je mistrovství světa motocyklů kategorie Superbike, nejvyšší a nejrychlejší třídy závodů sériových silničních motocyklů.

Most (v modrém) podlehl Ústí 3:5.
Příprava: Mostečtí lvi v přestřelce podlehli Ústí. Verva vypráskala Kladno

„Mám radost, že v tomto roce můžeme společně oslavit významné výročí Autodromu Most. Daří se nám pořádat velké světové závody, ať to jsou Superbiky, Trucky a NASCARy, nebo sraz veteránů. Máme zde i největší polygon v České republice. Odrazem dobré práce našeho týmu je pak neustále se zvedající návštěvnost. Rád bych tu uvítal i vás, tak nás přijďte podpořit,“ zve do Mostu Josef Zajíček, předseda představenstva společnosti Autodrom Most.

Nejbližší příležitost je pro fanoušky už o víkendu 26. - 27. srpna, kdy se v Mostě pojede tradiční Czech Truck Prix, ke kterému už neodmyslitelně patří i série evropských NASCAR.

Autodrom Most, ale nežije pouze závody a nabízí i řadu zajímavých akcí, k nimž patří například běh po závodní dráze The Most RUN, automobilový festival The Most CLASSIC, nebo AUTOSHOW a DEN BEZPEČNOSTI, jejichž cílem je zábavnou formou zvýšit všeobecné povědomí o bezpečnosti na silnicích.

Významné milníky Autodromu Most

26.6. 1983 zkušební automobilové závody

14.8. 1983 oficiální zahájení provozu

14.6. 1987 mistrovství Evropy silničních motocyklů

6.9. 1992 mezinárodní závody tahačů

13.7. 1997 světový pohár sajdkárů

21.6. 1998 mistrovství FIA historických vozů F1

20.8. 1998 promoakce týmu F1 West McLaren Mercedes

5.8. 2001 European Le Mans Series

8.6. 2003 Ferrari Challenge

27.4. 2005 zahájení provozu na trati s novým profilem

6.11. 2005 otevření polygonu

28.4. 2018 ADAC GT Masters

7.8. 2021 mistrovství světa superbiků WorldSBK

Radek Laube