Odborníci na dopravu nicméně upozorňují, že osmdesátiletí či dokonce devadesátiletí stařečci už těžko budou mít stejně ostrý zrak a rychlé reakce jako lidé v produktivním věku.

V husté dopravě přitom pouhé vteřinové zaváhání může skončit tragickou dopravní nehodou.

Skončila v příkopu

V Mostě v neděli havarovala žena, které je úctyhodných 86 let. Důchodkyně jela se svým renaultem na silnici první třídy ve směru od Loun na Most. „Před křižovatkou na silnici třetí třídy sjela vpravo mimo silnici a skončila v příkopu,“ popsala kolizi mluvčí mostecké policie Ludmila Světláková.

Důvodem, proč penzistka nezvládla řízení, byla zřejmě únava. „Pravděpodobně ji přemohl mikrospánek,“ doplnila policejní mluvčí. Kolize se nicméně stala krátce před polednem. Z nehody vyvázla důchodkyně naštěstí jen s lehkým zraněním.

Přehlédl sanitku

Přestože senioři ve vysokém věku nesedí za volanty aut běžně, není nedělní nehoda stařenky zase tak výjimečná. Na konci března havaroval v Žatci shodou okolností též 86letý penzista. Řídil favorit s přívěsem a při odbočování přehlédl blikající sanitku.

„Zatočil v momentě, kdy ho předjížděla záchranka se zapnutým výstražným majákem. Došlo ke střetu, při kterém byla sanitka odhozena mimo komunikaci, kde nabourala do oplocení a vrat stavebnin,“ popsal tehdy kolizi vedoucí lounského dopravního inspektorátu Jiří Král. Hmotná škoda přesáhla 200 tisíc korun. Za způsobení nehody vyfasoval důchodce pokutu.

Nutná vyšetření

Zda je motorista stále způsobilý řídit automobil, posuzují od šedesáti let věku motoristy lékaři. Pravidelné prohlídky musí člověk, který chce usednout za volant, absolvovat v 60, 65 a 68 letech. Následně od 70 let opakovaně každý rok.

Podle dopravního psychologa Jiřího Seidlice by motorista nad 75 let měl podstupovat ale nejen vyšetření u lékaře, ale též právě i u dopravního psychologa. „Je potřeba zjistit jeho výkonnost, vitalitu, reakční schopnosti ale zejména periferní vnímání, které je u starších šoférů omezeno,“ vysvětlil Seidlic.