Policie zjišťuje, zda výtahářská firma dodržela bezpečnostní předpisy. Výtah už devátý den nejezdí. „Čeká se na konec vyšetřování nehody," vysvětlil správce budovy Aleš Havlůj.

Velkokapacitní zdviž splňující normy se minulé úterý zastavila. Zablokovalo ji jedno z bezpečnostních čidel, která sledují provoz výtahu a zastaví ho v případě poruchy. Uznávaný opravář, který měl s výtahem dlouholeté zkušenosti, pátral po příčině závady dva dny. Ve čtvrtek kolem půl druhé za stále nejasných okolností zahynul.

Podobných výtahů, které v Evropě slouží od konce 19. století, je na severu Čech jen několik, v celé zemi necelá stovka. Na Mostecku je jen jeden pater noster. I když z něj řada lidí mívá strach, podle expertů patří ke spolehlivým přepravním zařízením a příčinou málo častých úrazů bývá obvykle neopatrnost cestujících, kteří se neřídí provozním řádem. Výhodou oběžného výtahu je, že přepraví bez čekání více lidí než běžný kabinkový výtah. Nevýhodou je menší rychlost a nevhodnost pro přepravu zdravotně postižených lidí a kočárků.

V budově, kde se nehoda stala, v posledních letech zaznamenali jen jediný úraz cestujícího starší žena si zranění měla způsobit sama při nastupování. „Hlavně starší lidi upozorňujeme, že mohou využít i běžný výtah, který tu máme. Někteří ale naše pokyny nerespektují a pak se diví," sdělila recepční. Občas se prý stává, že někdo zapomene vystoupit a jede dokola. Půdou i sklepem ale lidé projedou bez nebezpečí. „Otázkou, zda mají z výtahu strach, bych lidi nestrašil. Pater noster je bezpečnější než běžné výtahy," sdělil technik, který včera kolem výtahu procházel. „Vadí mi, že nejezdí," řekl mladík, který šel pěšky po schodišti.