Tragédie se nevyhnuly ani železnicím v Ústeckém kraji. Od ledna do března na nich vyhaslo 9 životů a 3 lidé byli zraněni. Deníku to řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Vlaky a chodci

Vlaky během I. čtvrtletí srazily na kolejích severních Čech 7 lidí. Ani jeden bohužel náraz několikatunové soupravy nepřežil. Podobně smutná čísla jsou též ve statistice za stejné období loňského roku. Tehdy se vlaky střetly s deseti osobami. Sedm lidí zemřelo a tři utrpěli zranění.
Nehody, při nichž vlak srazí člověka na kolejích, se z drtivé většiny stávají na širé trati, kde strojvedoucí ani nepředpokládá, že by se mohl někdo pohybovat.

„Drážní inspekce nedokáže rozlišit, kolik z těchto událostí jsou sebevraždy a v kolika případech se jedná o nešťastnou náhodu nebo třeba nepozornost,“ uvedl Drápal.

Střety na přejezdu

Dalších 8 nehod se od ledna do března letošního roku stalo v Ústeckém kraji na železničních přejezdech, kde se vlaky střetly většinou s osobními auty. I v těchto případech bohužel umírali lidé.

„Při nehodách na přejezdech zahynuly 2 osoby a 3 lidé byli zraněni,“ upřesnil Drápal.

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je letošek podstatně tragičtější než rok 2009. Tehdy se za I. čtvrtletí stala na přejezdech kraje pouze 1 nehoda, nikdo při ní nezahynul.

Neukáznění řidiči

Za nehody na železničních přejezdech bohužel v drtivé většině může neukázněnost řidičů, pozdějších obětí havárií. Nejčastěji nerespektují „červenou“ na výstražných světlech, a snaží se na poslední chvíli dostat na druhou stranu. Často se vymlouvají, že červené světlo třeba kvůli oslnění sluncem přehlédli, nebo prostě přiznávají, že kvůli pár minutám, které by museli u kolejích čekat, riskovali raději svůj život.

Celkem je v ČR zhruba devět tisíc železničních přejezdů. Výstražnými světly je vybavena ale jen asi čtvrtina z nich, konkrétně 2182 přejezdů. Zdaleka ne všechny mají závory. „Drážní inspekce podporuje, aby maximální počet přejezdů byl závorami doplněn,“ uzavřel Drápal.