Čas prázdnin vždy zvýší počet vozidel na silnicích, vyrojí se tisíce lidí na kolech a na motocyklech. Letos si ale dopravní policisté oddechli. Nedošlo k dramatickému nárůstu následků dopravních nehod. Zatím. Prázdniny jsou teprve v polovině.

V Ústeckém kraji za prvních sedm měsíců v roce, tedy včetně prázdninového července, zemřelo 25 lidí, tedy o 13 méně než loni. Těžce zraněno je jenom o 13 lidí více než loni a lehce zraněno dokonce méně o 131 osob.

Z celorepublikového hlediska to znamená, že Ústecký kraj v počtu mrtvých má proti loňskému roku největší pokles v počtu smrtelných následků.
Naopak v rámci ČR nejvíce mrtvých přibylo letos v Jihomoravském kraji – o 10 případů. Jisté je, že Ústecký kraj jako tranzitní od Prahy směrem do Německa, respektive směrem do západních zemí EU, s počtem mrtvých i těžce zraněných je na tom poměrně dobře.

Sice těžce zraněných bylo zaznamenáno v našem kraji od začátku roku 121, ale na dálnici v rámci kraje nebyl zaznamenán žádný mrtvý a jenom dva těžce zranění. Většinu mrtvých – 17 případů – nalezli policisté ve vracích aut na silnicích 1. třídy, nejvíce těžce zraněných bylo na silnicích 1. a 2. třídy, po více než třiceti případech.

Prázdniny a nehody

Červencový provoz tedy nezpůsobil radikální změnu ve statistice dopravních nehod, byť za 1. pololetí bylo 19 smrtelných případů na silnicích a ke konci července již 25.

Výrazný nárůst vozidel na silnicích v době dovolených lze zdokumentovat při pohledu na jeden úsek silnice 1. třídy v Ústí n. L. a v Lovosicích.

Silnice I/30 ve směru z Lovosic do Ústí nad Labem podél řeky Labe provizorně nahrazuje nedostavěný úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ústeckem ve směru na dostavěný úsek D8 směrem k německé hranici.

Proto se tato silnice změnila v dopravní stoku přecpanou auty. Na vjezdu do Ústí nad Labem ve Vaňově na Pražské ulici ve všední den v červenci zaznamenala měřící zařízení od pondělí do pátku v průměru 8699 aut jedoucích směrem do Prahy a 7979 vozidel směrem na Drážďany.

Přitom celoroční průměr letos na Pražské ulici nedosahuje ani osm tisíc průjezdů za den v jednom směru. Červenec znamená zahuštění dopravy, což je vidět také v Lovosicích. Lovosická část D8 například jenom ve směru na Prahu v červenci pojala 10 680 projíždějících automobilů, celoroční průměr je necelých 9600 vozidel. Tyto informace z telematického systému jsou převzaty z oficiálních údajů společnosti NTD group a.s. v Ústí nad Labem.

Očima policisty

Na dálnici v Ústeckém kraji nezemřel letos jediný člověk, na silnicích první třídy zemřelo 14 osob, na silnicích 2. třídy zemřelo 5 osob a 4 lidé přišli o život na venkovské silnici 3. třídy. Na místních komunikacích zahynuli dva lidé. Nejvíce obětí způsobily nehody na rychlých silnicích první třídy. Spěchající řidič při vyšší rychlostí má bohužel i větší šanci utrpět při nehodě vážné zranění.

Podle vedoucího krajské dopravní policie Jiřího Ušáka na snížení počtu tragických nehod se podílí řada faktorů.

„Již na jaře jsem pro Deník uvedl, že je zřejmé, že na silnice vyjíždí s auty jenom lidé, kteří skutečně za volant sednout musí. Lidé mají méně peněz, drahé pohonné hmoty je nutí nechat auta stát. Klesá proto na silnicích počet řidičů, kteří mají menší zkušenost s řízením a mohou se dopouštět většího počtu chyb při řízení. Zvláště v zátěžových situacích, kdy je třeba dobře odhadnout situaci a rychle, ale především správně, reagovat,“ zdůraznil Ušák.