Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji od večerního stmívání do brzkého rána, nejrizikovější časy jsou těsně před příchodem noci a po rozednění. „Během cesty do Šluknovského výběžku z Prahy a ze Šluknovska do Děčína jsme potkali několik zvířat. První nám skočila přes silnici mezi Mladou Boleslaví a Českou Lípou. Ta samá situace se nám stala mezi Rumburkem a Šluknovem u Valdeku, tam už to bylo těsnější. Ale včas jsem přibrzdil,“ popisuje zážitek z posledního týdne Martin z Děčína.

Zdaleka ne všichni řidiči ale zvládnou střetu s lesní zvěří, nejčastěji srnkami, jeleny nebo divočáky, zabránit. V Ústeckém kraji patří mezi nejrizikovější úseky silnic první třídy, na kterých je hned po dálnicích zpravidla největší provoz. Pozor by si řidiči měli dávat především v lesních úsecích, případně na místech, kde silnice vede mezi poli či loukami. Mezi taková místa patří silnice I/13 vedoucí napříč celým Ústeckým krajem. Jen mezi Děčínem a Krupkou eviduje server Portál nehod takových srážek 33. Vyhlášené jsou především části této páteřní silnice mezi Děčínem a Jílovým a pak v okolí jejího napojení na dálnici D8.

Ilustrační foto
Vražedná bilance. Ve vazbě jsou letos za nejhroznější zločin tři muži

Velmi pozorní by měli být řidiči také mezi Třebenicemi a Třebívlicemi na Litoměřicku, kde se podle Portálu nehod srazilo se zvěří 25 aut. Vyhlášené střety se zvěří je také Šluknovsko. Jen na krátkém desetikilometrovém úseku mezi Rumburkem a Šluknovem jich Portál nehod eviduje 21, dalších 17 pak na silnici I/9 mezi Rumburkem a Studánkou, deset srážek se zvěří se stalo na sjezdu z této silnice do Varnsdorfu, který vede lesem.

Není záznam jako záznam

Podle policejních statistik bylo střetů se zvěří mezi loňským říjnem a letošním březnem, tedy v nejrizikovějším období v roce, v Ústeckém kraji celkem 386. V meziročním srovnání jde o výrazný propad, o rok dřív takových nehod policie evidovala 1071. „Dopravní nehody se zvěří se v teritoriu Ústeckého kraje šetří dvěma způsoby: záznamem o dopravní nehodě zaviněné zvěří nebo Záznamem o nehodě, tzv. euroformulářem. V oficiálních statistikách jsou evidovány nehody řešené na Záznam o dopravní nehodě zaviněné zvěří. Nehody řešené v rámci euroformuláře se statisticky neevidují,“ vysvětlil obecný princip Kamil Marek z Krajského ředitelství Policie Ústeckého kraje.

Právě tento postup může počet srážek se zvěří výrazně zkreslit. Tvrdí to alespoň pojišťovny, kterým řidiči nahlašují škody v rámci havarijního pojištění. Skutečnost, že počet dopravních nehod se zvěří nijak dramaticky neklesá, potvrzují například čísla z Generali České pojišťovny. Ta za loňský rok řešila 8115 pojistných událostí, kde figurovala zvěř. „Za tyto pojistné události jsme klientům vyplatili, především z havarijního pojištění, celkem 382 milionů korun,“ upřesňuje Patrik Nauš z Generali České pojišťovny. Podle jeho slov přitom dále roste průměrná vyplacená škoda, která v loňském roce přesáhla 47 tisíc korun.