Horskou železniční trať z Mostu přes Dubí na Moldavu, které už řadu let hrozí zánik, chce provozovat společnost Arriva vlaky. Ta je součástí největšího německého železničního koncernu Deutsche Bahn AG. Její dceřiná firma by obnovila každodenní provoz na trati, která je kulturní památkou, a zmodernizovala by vlaky.

Mosteckému deníku to včera potvrdil Ivan Procházka, generální ředitel Arriva Holding ČR. O termínech se zatím nehovoří. „Jednání je na začátku. Musí se schválit celá řada věcí,“ sdělil. O plánu firmy Arriva, která zajišťuje železniční i autobusovou dopravu v 11 evropských zemích, diskutovali v pondělí zástupci obcí a měst ležících na trati. Sepsali memorandum, které po podepsání starosty pošlou hejtmance a krajským zastupitelům. Ti mají novinku podpořit. „Je to nejzajímavější záměr od doby, co se tratí zabývám,“ řekl organizátor jednání Petr Pípal, starosta Dubí a předseda česko-německé dopravní komise Euroregionu Krušnohoří. Pokud by převzala trať dceřinka německých drah, stoupla by naděje na propojení české a saské železnice, kterou rozdělila 2. světová válka. Na německé straně mezi Holzhau a Moldavou chybí ke spojení osm kilometrů. „Je to reálný projekt, což potvrdila i studie proveditelnosti, ale na realizaci zatím nejsou peníze,“ sdělil Pípal.

Převzetí Moldaváčku renomovanou firmou se líbí i mostecké radnici. „Je to nesmírně zajímavá myšlenka. Pokud by se zdařila, bylo by to jedině dobře,“ sdělila náměstkyně primátora Hana Jeníčková.

„O jednání víme. Jsme tomu nakloněni, bude ale záležet na tom, jak se to vyřeší legislativně,“ řekl Martin Miller, předseda Klubu přátel krušnohorské železnice. Trať na Moldavu provozují České dráhy. S Ústeckým krajem mají smlouvu do roku 2019.

Jeníčková nevylučuje, že soukromá firma by mohla převzít i další regionální trati, třeba Mostem dotovanou Švestkovou dráhu vedoucí do Lovosic. Bude záležet na ekonomických analýzách.