Předchozí
1 z 5
Další

Taxikář Roman Hartmann z Mostu.Zdroj: Deník / Martin Vokurka

Jeho pantáta i švára taxikařili a vyučený mechanik to taky zkusil a zůstal. Vzpomíná na mostecký Plecháč, kde začínali s taxislužbou i bývalý veksláci a kšeftmani. „To byla ještě džungle,“ směje se taxikář, který už najel 1,1 milionu kilometrů. Kdysi si vůbec nedokázal představit, že mu cizí lidi nasednou do auta. „O čem si s nimi budu povídat?“ honilo se mu hlavou.

Taxikář Roman Hartmann z Mostu.Zdroj: Deník / Martin Vokurka

A taky tu bylo riziko přepadení. „Na to ale brzy zapomenete a za pár let zjistíte, že už jste taková rodina, protože jezdí ti samí lidé a povídají vám věci, které by říct nemuseli,“ vypráví taxikář. Často ani nepotřebuje vědět, kam chce člověk svézt. Když zná za ta léta dobře jeho zvyky, prostě ví, že kam má namířeno. Svou práci se snaží dělat, jak nejlépe umí, a proto mu vadí, když lidi všechny taxikáře házejí do jednoho pytle. Prý stačí jedna zpráva, že v Praze nějaký taxikář obral cizince a už jsou všichni špatní. Přitom vozí i lidi, kteří mají snížené hygienické návyky nebo jsou opilí. Služba je služba. A co je pozitivní? „Jsou lidi, pro které jezdím rád,“ tvrdí.

Taxikář Roman Hartmann z Mostu.Zdroj: Deník / Martin Vokurka

Jako vyučený opravář strojů si svůj vůz opečovává sám. Časem si zvykl i na časté změny předpisů, které musejí taxikáři dodržovat. Kdysi prý taxi využívalo lidí víc, protože v rodinách nebylo tolik aut jako dnes. Radí, aby ti, co chodí do hospod, nelitovali stovku za taxi, než riskovali nehodu či ztrátu řidičáku po policejní kontrole. Věří, že taxíky budou stejně jako MHD jezdit po městě i za dvacet let, i když možná v jiné podobě, pokud přijde nějaká moderní technologie. Podle něj ale budou babičky vždy potřebovat odvézt do špitálu.

Taxikář Roman Hartmann z Mostu.Zdroj: Deník / Martin Vokurka

Při denní šichtě vozí nejčastěji právě seniory, kteří jsou ještě schopni chodit. V noci, hlavně z pátku na sobotu, nabírá lidi ze zábav či hospod. Zná všechny ulice, zaváhá jen občas, když zazní speciální přání nebo málo používaná místa. Učí se stále, základ ale musí vědět. Město je podle něj k taxikářům ohleduplné, jinde bývá hůř. Uvítal by ale, kdyby se plánovači dopravy sem tam na něco taxikářů zeptali, protože jsou to zkušení praktici a hodně toho o silničním provozu vědí. Třeba na které křižovatce je horší rozhled, protože se k ní parkovací místa protáhla až moc.

Taxikář Roman Hartmann z Mostu.Zdroj: Deník / Martin Vokurka

Kvůli sedavému povolání Roman Hartmann pravidelně a rád bruslí. A pak zas do práce. „Pomůžete staršímu člověku s taškou nebo s berlema a udělá vám to při té práci radost,“ dodává. Vozí i lidi z vyšších kruhů, ale jak říká, často ho mile překvapí spíše lecjaká babička vděčná za odvoz než nějaký lakomý namachrovaný borec. Covid letos na jaře snížil poptávku po taxi o 80 procent. Někteří taxikáři ani nevyjížděli a zůstávali doma. Hlavně senioři měli strach jezdit. Pak se to zlepšovalo. Teď je ale v taxíku zase povinná rouška. Co bude dál, je těžké odhadnout.