Mostecká herečka Zita Benešová se cítí vyčerpanější než jindy. V minulém týdnu se objevila v roli řecké bohyně Athény a v pátek 10. října se poprvé představí jako Blanche, city zmítaná hrdinka světoznámého amerického psychodramatu Tramvaj do stanice touha. „Od té doby, co jsem vyšla z DAMU, jsem takovou náročnou roli neměla. Posledních 14 dnů melu úplně z posledního,“ řekla Deníku.

Její Blanche bojuje s cizím světem jižanské periferie v New Orleans, kam po druhé světové válce přijíždí navštívit svou nešťastnou sestru Stellu provdanou za podezíravého hrubiána. Nepochopení a konflikty v nesourodé rodině nakonec vyústí v tragédii.

Umělecký šéf divadla Jiří Rumpík věří, že prestižními cenami ověnčené drama přiláká do divadla fajnšmekry i diváky, kteří jsou spíše na komedie či muzikály a na vážné věci obvykle nechodí. „Pokud máte zajímavý příběh a silné herecké výkony, tak musí chytit i lidi, kteří jinak běžně říkají: Ježišmarjá, na drama nepůjdu, já chci v divadle odpočívat,“ sdělil Rumpík. Podle něj má konzervativní divák šanci vidět klasiku, která patří mezi tři nejhranější americké hry v dějinách.

Z více než dvouhodinové verze režiséra Jakuba Korčáka vyčnívá i aktuální téma domácího násilí a ztráta iluzí ze vztahů. „Lidé v sobě nosí sny, které drtí nárazy s realitou. Ta je pragmatická a nemá porozumění pro skutečný rozměr člověka,“ řekl režisér.

Scénář zasáhl i Lilian Fischerovou, známou spíše z lehčích žánrů. „Tohle je pro každou herečku výzva,“ uvedla představitelka Stelly. I když není tak emociální jako její sestra, ve hře čelí dvěma světům. „Jsem velmi submisivní a snažím se naslouchat, aby to kolegové na jevišti cítili,“ sdělila.

Autor hry Tennessee Williams velkou část svých příběhů zažil. Měl kruté dětství, otce alkoholika a rváče, a sestru, která byla jeho oporou a předobrazem Blanche.