Nestárnoucí český muzikál podle divadelní hry Jaroslava Vrchlického s hudbou Karla Svobody uváděla mostecká činohra pod střechou velké scény od roku 2011 a nyní to zkusila i pod širákem, což se ukázalo jako skvělý nápad. Prostory Hněvína jako by se samy nabízely k inscenování příběhu o tom, jak na hrad zapovězený ženám zamilovaná královna přišla a jak moudrý císař svůj zákaz s láskou v srdci zrušil.

Prostranství pod věží, ale i ochozy či vstupní brána hradu se tak proměnily v kulisy (scéna Petr Kastner), které už tak romantickému příběhu dodávají ještě romantičtější punc, což umocňují i nádherné kostýmy z dílny Kateřiny Hájkové. A velké pochopení pro „nedivadelní" prostory měl samozřejmě také režisér Zbyněk Srba s choreografkou Hanou Halberstadt – díky jejich pojetí jako by před námi ubíhal plastický film, nebo jsme sami příběh prožívali v dávném středověku.

Role královny Elišky se ujala Lucia Jagerčíková, kterou mostečtí diváci znají z Postřižin, Cabaretu nebo Zpívání v dešti, a opět oslňuje nejen dlouhými rusými vlasy, ale především svým výkonem hereckým i pěveckým. Miroslavu Večerkovi jako císaři Karlu IV. by však slušelo trochu více vážnosti – byť jde o komedii, očekávali bychom od korunované hlavy mírný odstup od světského veselí. Přesně takový, jaký ho má biskup Arnošt z Pardubic, ztvárněný Marcelem Rošetzkým, byť s plným pochopením pro slabosti lásky. Milování a ženy se vším všudy jsou naopak předmětem neustálého špičkování krále cyperského Petra (Otto Liška byl za tuto roli nominován na Cenu Thálie) a vévody bavorského Štěpána (Jakub Dostál) i malíře kaple sv. Kříže Dětřicha (Bohuslav Patzelt).

Samozřejmě nemůže chybět ani úsměvný střet srdce a rozumu mezi Alenou (Karolína Herzinová) a šenkem Peškem (Ondřej Dvořák), stejně jako „nadbíhání" paní Otky v podání Reginy Razovové a purkmistra Ješka z Vartemberka, díky němuž se před mostecké publikum vrací po dlouhých třiceti letech Zdeněk Košata. A to vše plné zpěvů, tanců, ohňů… a živého koně!

Inscenací Noci na Karlštejně v prostředí hradu Hněvína se mostecká činohra trefila do černého. Důkazem je skutečnost, že osm představení naplánovaných na červen a začátek července je beznadějně vyprodáno.

Jiří Macan