Hra skotského dramatika Anthonyho Neilsona Lháři, která měla v pátek premiéru na velké činoherní scéně, by se ale klidně mohla odehrávat i v jiném čase, protože v ní jde hlavně o legraci. A té si divák užije dosyta.

Když má dvojice poněkud potrhlých policistů oznámit rodičům na Štědrý den, že jejich dcera měla tragickou nehodu, je jasné, že se ani jednomu z nich do toho nechce. A zde začíná série omylů, lží a nedorozumění, tak typická pro britskou konverzační a situační komedii. Někomu možná tento styl humoru, občas až drsně černého nesedne, na druhou stranu je nám, Čechům, kteří si umíme dělat srandu z čehokoliv, dosti blízký. Ve Lhářích se dočkáme jak slovních přestřelek, tak bláznivých gagů a dokonce i klauniád jako vystřižených z němých grotesek.

Režisérka Věra Herajtová není na mostecké scéně nováčkem a dobře ví, co na zdejší obecenstvo platí. A také zná soubor natolik, aby poznala, koho do té které role nejlépe obsadit. U komedií to platí dvojnásob, protože dobré komiky aby člověk pohledal. Jenže v Mostě máme Jiřího Krause, který dokáže rozchechtat už jen zakoulením očí. Jeho „bobík" Gobbel je kouzelně bláznivý, správně natvrdlý a chvílemi až ujetý, což je prostě odrazový můstek pro skvělou frašku. Zvláště když mu sekunduje Jan Beneš, zde v roli policisty Blunta, toho trošku chytřejšího, ale neméně střeleného. Jejich gagy jsou neodolatelné, báječně se doplňují a v Mostě se tak rodí zajímavá dvojice šoumenů. Ovšem „ujeté" jsou v Neilsonových Lhářích snad všechny postavy. Když na scénu vlétne Ivana Zajáčková coby Gronya alias Drtič 1 ze sdružení RoProPe (Rodiče proti pedofilům), to aby se i odvážní strážci zákona báli o své zdraví, ti se ovšem třesou strachy i před její punkerskou dcerou Carol ztvárněnou Veronikou Týcovou.

A to tady máme ještě hippiesácké rodiče, údajně zemřelé Balthasara a Garson, v podání Stanislava Oubrama a Jarmily Vychodilové, kterým dlouhá hára, korálky na krku a joint mezi rty neuvěřitelně seknou.

Třešničkou na dortu je pak reverend Shandy, jehož se ujal Michal Pešek a který to na jevišti zvládne od koláru až do dámského sexy negližé. Na kostýmech se mostecká návrhářka Romana Tůmová opravdu „vyřádila", uzdu fantazii ale mohl popustit i scénograf Petr Kastner. Se ztřeštěnými gagy navíc hercům pomáhal známý klaun Jiří Bilbo Reidinger.

Pokud vám tedy nevadí pár mrtvol během dvou hodin, tu a tam sprosté slovo, chlap v podprsence a legalizace marihuany, budou Lháři pro vás to pravé.

Jiří Macan

(autor je publicista a bývalý redaktor Deníku Mostecka/Mosteckého deníku, ve kterém se věnoval zejména regionální kultuře)