Po 1 630 metrech přesunu z lomu Vršany právě tady podstupuje střední opravu. „Na montážním místě nyní velkostroj K96 stráví přes dva měsíce, kdy se bude opravovat několik částí, jako první přichází na řadu výměna kulové dráhy,“ sdělil Stanislav Fára, vedoucí úseku uhlí Vršanské uhelné. Kulová dráha je v podstatě obří kuličkové ložisko, díky kterému se otáčí celá horní stavba stroje.

Právě pro jeho velikost se musí výměna dělat přímo na stroji za pomoci speciální techniky. „Použili jsme čtyři speciální hydraulické zvedáky, které celou horní stavbu stroje zvedly o devadesát milimetrů. Pak bylo možné postupně vyjmout všechny koule a demontovat části horních a spodních segmentů. Ty budou v nadcházejících týdnech nahrazeny novými,“ doplnil vedoucí. Průměr kulové dráhy na uhelném rypadle KU300 dosahuje zhruba 7,8 metru a nachází se v ní 136 valivých koulí. Každá z nich má v průměru 150 milimetrů a váží 15 kilogramů. Horní část segmentů kulové dráhy váží 3 260 kg, spodní 8 765 kg.

Veškeré specializované činnosti při výměně kulové dráhy zajišťují pracovníci společnosti UNEX, která je výrobcem velkostroje, v součinnosti s osádkou rypadla a údržbou. Po opravách se uhelný stroj opět vrátí do výroby a nahradí rypadlo K97. (luk)