Počasí před mosteckým víkendem neslibovalo mnoho. Déšť visel ve vzduchu, a tak někteří závodníci doufali, že se jim na vodě podaří urvat lepší příčky na startu. Sobotní program však voda nepolila. Vše si mokří živlové vynahradili v neděli.

Diváky lákaly nadupané GT vozy, zajímavé a vyrovnané závody Clio Cupu a TCR Eastern Europe, či F1 v Maxx Formuli. Kdo však nepřivstal v sobotu ráno, mohl F1 obdivovat už jen v depu, neboť obě dvě F1 vypověděly službu již před závody. Dalším zajímavým závodem s novou technikou Tatuus T421 Abarth 1,4T předvedla série F4 CEZ Championship, certifikována FIA, do které se tentokrát zapojili hned tři čeští jezdci a premiéru v Mostě absolvoval Max Karhan a Honza Rieger.

V Mostě se na závodech aut objevilo přiměřené množství diváků, a i v nepříznivém počasí sledovali dění v depu, ale i v ochozech místních tribun. TCR Eastern Europe nabídl zajímavou podívanou a svým polem vyrovnaných vozů dokázal zaujmout. Jednalo se o předposlední závod sezóny, a tak honba za body byla nasnadě. První závodní jízdu vyhrál Petr Fulín z týmu Aditis Racing s Audi RS3 LMS TCR, když za jeho zády skončili s velmi pěkným výkonem jedoucí Petr Čížek se Seatem Cupra a třetí Maťo Homola ze Slovenska s Hyundai Elantra. Celkem se představilo 16 vozů. Druhý mokrý nedělní závod vyhrál Adam Kout na Hyundai Elantra týmu Janík Motorsport, který se k závodění vrátil do TCR a jak je vidět úspěšně.

Návrat Eset Cup Series na autodrom do Mostu se povedlNávrat Eset Cup Series na autodrom do Mostu se povedlZdroj: Se souhlasem Vladimíra Rožánka

Janík mohl slavit znovu, když druhé místo bral Maťo Homola a svým úspěchem završil zisk titulu vítěze TCR Eastern Europe 2023. Třetí místo obsadil rychlý Ital Giacomo Ghermandi s vozem Audi RS3 LMS TCR. F4 CEZ nabídl tři závodní jízdy. Závody nových formulí Tatuus F421 lákají na start mladíky, kteří tím mají usnadněný přechod z motokár do rychlých formulí. Zatím je série v plenkách, a tak se na startovní rošt postavilo jen 8 formulí, když do Mostu nepřijel ani Renauer Motorsport, který čeští fanoušci motorsportu dobře znají. Největší počet vozů přivezla švýcarská stáj Jenzer Motorsport a právem patřila k favoritům. V tomto týmu se poprvé v závodech formule představil Max Karhan. Další premiéru při závodech F4 absolvoval domácí jezdec Honza Rieger ve stáji JMT Racing s novým vozem přivezeným před závodem z Itálie.

Miroslav Mikeš v týmu Sape pak výčet českých jezdců uzavřel, ale Češi se neztratili. První závod vyhrál Ethan Ischer od Jenzer Motorsport a Miroslav Mikeš skončil pátý, hezký souboj předvedli i Rieger s Karhanem, když úspěšnější byl na konci Honza Rieger. Na mokru Rieger dokázal dojet ve druhé jízdě na čtvrtém místě a za ním dojeli další Češi Miroslav Mikeš a Max Karhan. Ve třetí jízdě Mikeš ze Sape obsadil pátou příčku a porazil premianty Riegera a Karhana. Premiéra se oběma vydařila, uvidíme, zda v seriálu budou pokračovat. Maxx Formula přivezla do Mostu dva vozy F1. Wolfgang Jaksch Toro Rosso STR8 Cosworth 2,4 V8 F1 a Peter Göllner Sauber C29 Cosworth V8 F1. Ovšem technika bohužel nevydržela a závodů se tak oba jezdci nemohli zúčastnit. Závada na motoru a hydraulice jim dala stop.

Řev závodních vozů ovšem neutichl a první závodní jízdu vyhrál Švýcar Thomas Zeltner s GP2 ve třídě Advance. Druhé místo obsadil Američan Stradford, který místo svého Benettonu F1 tentokrát přivezl vůz GP2.Třetí příčku obsadil Švýcar Stefan Glaser s Dallarou WS 3,5ltr V6 a vyhrál třídu Master. Velmi pěknou stíhací jízdu předvedl Francouz Patrick Harmuth, ale Němce Todtenhaupta už v závěru předjet nedokázal. Vše si však vynahradil v neděli. Celkově zvítězil Thomas Zeltner s GP2, před Francouzem Harmuthem a vítězem třídy Masters Stefanem Glaserem z Jo Zeller Racing. Stradford skončil v neděli pátý a nestartoval ani Belgičan Frank Thomas na Dallara WS Renault V6. Škoda, že nepřijel Klass Zwart s Jaguarem, nebo Brenierové s dvanáctiválcovým Panozem MCT 4.2ltr. No snad příště. Klass Zwart patří také k vítězům mostecké Interserie z roku 1999 s vozem Arrows F1 IES. Rekord okruhu letos velkým formulím odolal, a tak se Herndlhofer s Arrows A22 z něj může ještě těšit.

Návrat Eset Cup Series na autodrom do Mostu se povedlNávrat Eset Cup Series na autodrom do Mostu se povedlZdroj: Se souhlasem Vladimíra RožánkaEset Clio Cup nabídl zajímavé souboje Renaultů Clio IV a V generace, ale také Mazdy MX5. V těch zajel dvakrát nejlépe Matěj Sikhart ze Slovenska. Clia však bojovala statečně, ale někdy došlo i k menším kolizím a nabouraným svodidlům. První závodní jízdu vyhrál Martin Kadlečík, před navrátilcem Liborem Horákem z Carpek Racing a Michaelem Hulmem. Druhá jízda patřila rovněž Martinu Kadlečíkovi, když za ním dojel Michael Hulm a Libor Horák, který dojel lépe než stájový kolega Tomáš Pekař, který po kolizi první jízdu bohužel nedokončil. Sobotní program GT vozů divize D4 a D5 odstartoval sprintem na 17 okruhů. Mnoho vozů jsme v D5 neviděli. Zielonkovi s Radicalem SR10 sice patřilo celkově osmé místo v kvalifikaci, ale technické problémy mu start znemožnily. D5 tedy vyhrál Rakušan Maxwell Polzler s KTM X-Bow R. Vše ovšem vynahradily vozy D4, které závodily ve skupinách GT3, GT4, GTX a GTC.

Rychlý start předvedl Dennis Waszek s Lamborghini Super Tropheo, ale musel projet bariérou a o první místo přišel. První místo tedy patřilo Filipu Salaquardovi na Audi R8 LMS GT3, před Lamborghini Dennise Waszka z GT2 Motorsportu a třetí celkově dojel jeho stájový kolega Libor Milota s Mercedesem AMG GT3. Waszek i přes druhé místo vyhrál ve skupině GTC. Závod dokončilo 13 vozů. Druhý nedělní sprint si podmanil opět Filip Salaquarda, který zatím nenašel v Mostě konkurenta, když na druhém místě dokončil závod Matěj Pavlíček s Lamborghini Super Tropheo a bronz bral Dennis Waszek z GT2 Motorspotu na stejném voze. Jacek Zelionka z Polska pak celkovým čtvrtým místem s Radicalem RX10 vyhrál D5. Sobotní večerní závod Endurance na 1 h skončil zaslouženým vítězstvím stáje ISR Filipa Salaquardy s Audi R8 LMS GT3. Druhé místo patřilo do sbírky Mirko Konopky s Lamborghini Huracane GT3 a třetí příčku odvezl z Mostu GT2 Motorsport s Liborem Milotou na Mercedesu GT3. Vozy GT3 kralovaly absolutnímu pořadí a potvrdila to čtvrtým místem dvojice Zsigo-Rosina s BMW M4 GT3.

Skupinu GTC vyhrál Němec Wagner a Záruba na Lamborhini Super Tropheo a klasifikaci GTX pak dvojice Janík-Majer s KTM GTX. Twingo Cup se jel jen v neděli a o vítězství mezi vyrovnanými vozy se podělili Mihajlo Mladenovič a Miha Fabian. Tento pohár se jel bez české účasti. Musím uznat, že návrat Eset Series do Mostu se povedl. Doufejme, že tento závodní víkend zůstane v kalendáři Eset Cup Series i v příštím roce a my se budeme těšit, že bude možná i lepší počasí.

Vláďa Rožánek s vůní benzínu