Pavlův doručovací den začíná v 5.30, kdy přijíždí na depo. Následují dvě hodiny třídění zásilek, jejich nakládání do doručovací dodávky a také promýšlení trasy. „Tu máme nějak nastavenou, ale někdy je auto plné zásilek, které jsou velké a brání odebírání těch menších. Tak to tomu přizpůsobujeme,“ vysvětluje. Zvlášť nutné to bylo na jaře a před létem. Zavřené obchody donutily zákazníky k nákupům po internetu. Nebylo vzácností, že na doručovatele čekaly i rozvážky zahradního nábytku. „Sice to bylo rozložené, ale strašně těžké. Lidé si letos také nechávají zasílat třeba velké sedací soupravy, obytné stěny,“ doplňuje Wegschmied.

Ilustrační foto.Zdroj: DeníkJeho směna někdy připomíná přípravu na vzpěračské závody. „Je to fyzicky opravdu náročný rok a někdy už meleme z posledního, tělo protestuje,“ říká. Směna mu končí většinou kolem půl čtvrté odpoledne a bývá to často moment, kdy si poprvé za den vydechne a také se nají. „Jedu bez pauz na oběd, na svačiny. V ten čas vyřizuji telefonáty, lidé volají neustále. A já jim to nemůžu nevzít a pak se po obědě dovolávat zpátky, to prostě nelze obsáhnout, musím zase jet,“ popisuje svůj denní chléb.

Během předvánočního období rozveze průměrně 240 zásilek denně. Ještě víc toho ale bylo během nouzového stavu a uzávěry obchodů. „To jsme jich měli třeba 320 za den. V necovidovém roce je přitom průměr 130 balíků,“ vypočítává. K objednávkám z e-shopů se letos uchylují i jejich původní odpůrci. „Objednala jsem po internetu více než dvanáct dárků napříč rodinou. Dokonce i knihy, což by mě jindy nenapadlo,“ potvrzuje Milena Dušková z Chomutovska.

Pavel Wegschmied se může pochlubit 95procentní úspěšností doručení a se zákazníky, kteří nedočkavě vyhlížejí dlouho očekávanou zásilku, se nesetkává. Změny v chování ale letos i přesto u lidí pozoruje. „Já bych řekl, že spíš k lepšímu. Lidé mi přijdou smířenější, klidnější. Nejsou žádné hádky, konflikty,“ pochvaluje si.

Pošťáckému řemeslu napomohla moderní technika, což se projevuje právě v této exponované době. „Elektronika nahradila papíry. Je to pohodlnější, rychlejší. Velkou úlevou jsou i platby kartou u dobírek, úplně odpadla manipulace s penězi. Nám to šetří spoustu času a projevuje se to podle mého i na rychlosti dodávek,“ uzavírá Pavel Wegschmied.