Zatímco elektro-auta jsou v tuzemsku stále vzácností, kola a koloběžky na baterky si v posledních letech úspěšně razí cestu českými luhy a háji.

Vloni si Češi pořídili 78 tisíc elektrokol, tedy o čtvrtinu více než v roce 2018. Každý čtvrtý nový bicykl už není závislý jen na síle nohou a koronakrize poptávku po ekologické individuální dopravě ještě zvýšila.

Mezi hlavní zdravotní výhody jízdy na kole patří její nízká náročnost.
Češi jízdu na kole milují. Mnozí ovšem dělají chyby, kterými si škodí

Tomu zatím bohužel neodpovídá infrastruktura. Dostatečně hustou síť v podobě více než čtyř desítek veřejných nabíječek dnes nalezneme pouze v Jeseníkách. Možnosti nabíjení v okolí jsou tak první okolností, kterou by měl zájemce o elektrický dopravní prostředek zvážit. U levných koloběžek se dojezd na baterie pohybuje jen mezi deseti a třiceti kilometry a ani většina elektrokol neujede na jedno nabití více než sto kilometrů.

Na dojíždění, nebo na výlet?

S tím souvisí hlavní účel, k jakému mají kolo či koloběžka na baterie sloužit. Tak jako u ostatních dopravních prostředků totiž univerzální stroj neexistuje. Chcete ho využívat hlavně na kratší pojížďky po městě? Sáhněte po jednodušším kole s lehkou odnímatelnou baterií na zadním nosiči, měkkým sedlem a sníženým rámem kvůli snazšímu nasedání. Plánujete kombinovat jízdu po vlastní ose třeba s vlakem?

Hrad Karlštejn. Jde o národní kulturní památku, kam míří každoročně nespočetně turistů.
Cyklotrasy na Berounsku: přes zříceniny a lomy až na hrad Karlštejn

Zvolte skládací kolo nebo koloběžku s menšími polyuretanovými kolečky. Skladné modely oceníte i během dovolené v karavanu či na jachtě. Nevýhody v podobě kratšího dojezdu na baterie a nižšího jízdního komfortu vyváží nižší pořizovací cena.

Těm, kteří by se s pomocí elektřiny rádi vydali na výlety do přírody, jsou určena trekingová a horská elektrokola, případně elektrické koloběžky s většími nafukovacími kolečky, které si poradí i s náročnějším terénem. Mají pevnější konstrukci z dražších materiálů, bývají osazeny kvalitnějšími mechanickými součástkami i baterií s vyšší kapacitou.

Horská kola pak nabízejí odpružení, kotoučové hydraulické brzdy a baterii v rámu, která zajišťuje optimální jízdní vlastnosti a plynulé spouštění motorové výpomoci. Největší vzdálenost bez šlapání i přes sto kilometrů urazí elektrická trekingová kola, u koloběžek se maximum pohybuje kolem 45 kilometrů.

Šetření se nemusí vyplatit

Investice do elektrokola stále není levnou záležitostí. V ceně je totiž jednak klasický mechanický bicykl, jednak jeho elektrická výzbroj s hodnotou přesahující deset tisíc korun. Nejlevnější modely proto začínají na 15 tisících korun, nesou s sebou ale mnoho bolestných kompromisů. Lepší poměr cena/výkon nabízí střední třída s cenovkou kolem 40 tisíc korun. Výjimkou ale nejsou ani kola za dvojnásobek této částky. Laciné elektrokoloběžky se pak prodávají i za tři tisíce korun, zlatý střed začíná na deseti tisících a za ty nejlepší dáte okolo třiceti tisíc korun.

Hrad ve Velharticích založili na konci 13. století pánové z Velhartic.
Na kole po západních Čechách: Krása, nostalgie, památky a mrazící tajemno

Z papírových parametrů se nicméně nedá vyčíst vše. Proto si před finálním rozhodnutím u prodejce vyžádejte testovací jízdu. A jelikož jsou tyto drahé stroje velkým lákadlem pro zloděje, nevyplatí se šetřit ani na jejich zabezpečení.

Pozor na legislativu

Kamenem úrazu může být i platná legislativa. V souladu s ní musejí výrobci omezit maximální rychlost na 25 kilometrů za hodinu.

Některé firmy však zákazníkům nabízejí, že za několikatisícový poplatek tento softwarový limit odstraní. Vlastník kola tím přijde o záruku, navíc riskuje pokutu, protože by se po tomto zákroku měl pohybovat už jen mimo pozemní komunikace. Ani s malými koloběžkami pak není dovoleno jezdit po chodníku. A pokud má koloběžka výkon vyšší než jeden kilowatt, zákon na ni pohlíží jako na motorové vozidlo, takže nesmí na cyklostezku.