Místní lidé hovoří až o několika stovkách čekajících aut. Jisté je, že kolem úpravny uhlí v Bílině je samý kamion.

"Letošní zima je extrémní. Lidé, kteří se příliš nepředzásobili, v prosinci zjistili, že jim dochází uhlí a objednali si nové. Náhle všichni chtějí uhlí. Od začátku ledna jsme zaznamenali nárůst v počtu kamionů, oproti předpokladu o 900 vozů. Největší zájem z tříděného uhlí je o ořech 2. Kdyby chtěl někdo jiný druh uhlí, tak dlouho by nečekal. Ale problémem je, že řidiči jedoucí pro ořech jsou neukáznění a blokují příjezd k nakládání jinými druhy uhlí,“ uvedl Vladimír Budínský, mluvčí Severočeských dolů v Bílině.


Starosta obce Telnice Jaroslav Doubrava základní problém vidí v kamionové dopravě. „Dříve většina uhlí do skladů uhlí putovala železnicí. Byla to efektivní, rychlá a velkoobjemová doprava a úpravny uhlí jsou na to vybaveny. Místo vlaku dnes přijedou desítky nákladních aut a zmatek je jako na jarmarku,“ uvedl Doubrava, který bojuje za využití železnice v regionální dopravě.

S Doubravou souhlasí Budínský. Podle zkušeností bílinské úpravny uhlí před rokem 1990 na 80 % uhlí putovalo k zákazníkům do velkoskladů po železnici, dnes jde 80 % tzv. po ose, čili nákladními vozy. To způsobuje nárůst nakládací doby.

Kromě toho podle Budínského lidé nevyužívají letních slev, kdy uhlí stojí méně než v topné sezóně. Významně by ušetřili. „Jenže lidé nemají tolik peněz, aby si koupili větší zásobu. Spíše doufají, že méně uhlí jim vydrží do jara. Letos to bohužel neplatí,“ dodal.