Deník ve středu ráno zjišťoval situaci obyčejných lidí kteří se chtějí problémového odpadu zbavovat podle zákona ekologicky, zadarmo a snadno.A výsledek?

Městský sběrný dvůr, jediný pro 67 tisíc lidí, je kvůli „válce“ dvou firem od 7. ledna zavřený. Mobilní velkokapacitní kontejnery na objemný odpad nejsou dostatečnou náhradou. Hrozí, že do obnovení provozu dvora nechají naštvaní Mostečané další škodlivé odpady na ulici. Někteří už vyhazují staré monitory, pneumatiky, ledničky, telefony a gauče na zem u zamčené brány dvora.

Při reportáži neuspěl ani odpadem obtěžkaný redaktor Deníku. Po dvou a půl hodinách běhání a jednání s pracovníky firem a úředníky, se mu nepodařilo uložit škodliviny na bezpečné místo ke zpracování. Odpad musel redaktor přinést do redakce. Na základě zjištění Deníku magistrát přijal další opatření na zmírnění dočasného kolapsu.

Je 8.50 hodin. Jdu pěšky ze sídliště Liščí vrch do sběrného dvora mezi Rudolicemi a Chánovem. Hraju si na Mostečana, který nemá auto, neví nic o uzavření dvora a který podle zákona nesmí házet do kontejnerů nádoby od barev, ředidel, staré baterie, žárovky a další věci se zbytky škodlivin. Autobusem nepojedu. Podle přepravního řádu nemohu v MHD převážet „látky jedovaté, těkavé a předměty, které mohou způsobit znečištění vozu nebo ostatních cestujících“.

Z ulice Okružní zamířím po chodníku k louce u Lajsníku. Mám tři možnosti:

1. jít přes loukou k benzince nad Chánovem, projít romským ghettem, ale předtím riskovat život přechodem čtyřproudové silnice I/13 Most-Teplice.
2. jít přes okružní křižovatku v ulici Pod Lajsníkem a přejít čtyřproudovku u motorestu nebo jít přes most.
3. neohrozit sebe a řidiče a jít oklikou (1,5 km) přes nádraží a pak po rušné silnici Most – Chánov do dvora.
„Být vámi, přes louku bych s odpadem nešel. Bývají tam feťáci a na čtyřproudovce jezdí jedno auto za druhým,“ radí mi u Lajsníku chodec Václav Stehlík. Když dojdu po děravém chodníku až k okružní křižovatce, rozhodnu se pro bezpečnější okliku přes zdevastované autobusové nádraží. Tam chodník končí. Míjen řadou aut dostávám se po okraji vozovky v 9.35 k bráně sběrného dvora.

„Je zavřeno. Čeká se, až se Technické služby dohodnou s Mosteckými odpady,“ říká řidič odjíždějícího vozu s kontejnerem. Čekám na správce. Má přijít v 10 hodin. „Možná,“ řekne řidič a ukáže na hromady odpadu kolem uzamčené kryté haly a na přeplněný kontejner na objemný odpad. „Je tu narváno. Lidé to sypou sem,“ dodá.

SENIOR PUKÁ VZTEKY

K bráně přijíždí důchodce. Čte oznámení: Do odvolání zavřeno – použijte kontejnery rozmístěné po městě. Senior šílí vzteky. „Jsem nasranej. Chtěl jsem ekologicky zlikvidovat magnetofon a žehličku a teď tohle. Druhý sběrný dvůr neudělali, takže jim to hodím sem, ať se třeba postavěj na hlavu,“ křičí.

„Sem to nedávejte. Tady je náš pozemek,“ varují ho pracovníci sousedního servisu. Přijíždí Štefan Gaži. „Chci dát do dvora dřevěné skříně a teď nevím, co dál,“ svěří se. Volám správci na mobil. Jeho číslo je na ceduli sice přelepené, ale dá se přečíst. „Dnes nepřijdu. Celý měsíc bude dvůr zavřený,“ říká správce do telefonu. Mám hodit věci ve městě do kontejneru. Říkám, že mám odpad, který tam nepatří. Posílá mě do Velebudic, kde sídlí technické služby, že mi to prý vezmou. Štefan Gaži mě tam veze. I on chce zjistit, kam má dát skříně.

Co je to sběrný dvůr? Sběrný dvůr je městem určené místo, které splňuje všechny technické a legislativní požadavky pro krátkodobé skladování jednotlivých složek komunálního odpadu (např. sklo, lepenka, plasty, oleje motorové, olověné akumulátory, chladničky, nádoby od barev a laků, ředidla, rozpouštědla, zářivky, objemný odpad, elektrotechnický odpad. Sběrný dvůr je zdarma určen pro fyzické osoby, které mají trvalý pobyt v obci. Neslouží pro firmy. Zdroj: Ekologické centrum Most


„Mám problém,“ telefonuje kolegyni vrátná v areálu technických služeb, když vysvětlím, proč jsem přišel. V kanceláři mi další pracovnice ochotně vysvětlí, že odpad ode mě nevezme, protože sběrný dvůr, vlastněný technickými službami, pro ně stále provozuje firma Mostecké odpady a ta ho ještě službám nepředala. Mám vyzkoušet sběrný dvůr v Litvínově. Když protestuji, pošle mě do 2. patra, kde sídlí vedení Mosteckých odpadů. Tam se představím jako občan Mostu, kterému musí být podle zákona umožněno zbavit se problémového odpadu. Zdvihnu nádoby od barev a tašky s baterkami a žárovkami.

Šéfové mají poradu. „Dejte to ke kontejneru,“ říká mi pospíchající vedoucí kanceláře. „To přece nemůžu, co když mě chytí městská policie?“ bráním se. Radí mi čekat, až se sběrný dvůr otevře.

Kdy to ale bude?

MAGISTRÁT: SNAD ÚNOR

„Řešíme to přes Krajský úřad Ústeckého kraje. Sběrný dvůr by měl být znovu otevřen 1. února. Čekáme na převod licence na technické služby,“ řekne mi Vladimír Pátek, vedoucí magistrátního odboru životního prostředí a mimořádných událostí, když vstoupím s odpadem na koberec jeho kanceláře.

Pátek slibuje, že plný kontejner před sběrným dvorem se ještě během středy vyprázdní a že se u brány objeví prázdný kontejner na odpad všeho druhu, který poté technické služby roztřídí. Drobné odpady, třeba baterie, lze dávat i do speciálního koše v budově magistrátu.

Jeden z kompetentních úředníků města o uzavření sběrného dvora ani nevěděl, přestože oznámení je na webu města Mostu už několik dní. „No vidíte,“ řekl Deníku.

Neúspěšná cesta ze ekologickou likvidací odpadu skončila v 11.15 hodin.

Tři hodiny poté magistrát oficiálně oznámil médiím, že v úterý 20. ledna bude mimořádná tisková konference o komunálním odpadu, které se zúčastní náměstkyně primátora Hana Jeníčková a ředitel Technických služeb města Mostu Jan Dobiáš. Ten se již občanům za problémy veřejně omluvil na internetu.

Uzavřením sběrného dvora v Mostě vyvrcholily spory mezi mosteckou radnicí, Technickými službami a Mosteckými odpady, které se točí kolem špatné vnitřní komunikace, volby nového vedení, vypovězením smluv a loňské kritiky svozu odpadu.

„Veškeré služby v oblasti komplexního nakládání s komunálními odpady pro občany města Mostu, které dříve zajišťovala firma Mostecké odpady, zajišťují od 1.1.2009 Technické služby města Mostu. V důsledku těchto změn, může ojediněle docházet i k určitým problémům při zajištění plynulosti v četnosti svozu odpadu nebo v přistavování velkokapacitních kontejnerů,“ napsal na web Dobiáš.