VYBERTE SI REGION

Tlak na dostavbu silnice R7 sílí. Proběhne slyšení v Senátu

Louny - Nedostavěná komunikace je už i mezinárodní problém, upozorňuje starosta Loun Radovan Sabata.

8.2.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií
Senátoři Václav Homolka (vlevo) a Marcel Chládek na setkání v Lounech

Senátoři Václav Homolka (vlevo) a Marcel Chládek na setkání v LounechFoto: Deník/Zdeněk Plachý

Tlak na dostavbu silnice R7 Praha - Chomutov na čtyřpruh v celé délce sílí. K iniciativě, kterou loni odstartovali zástupci města Loun, se postupně přidali starostové a primátoři dalších sídel na trase komunikace, nyní dokonce dva senátoři a zástupci Ústeckého a Středočeského kraje.

Silnice vypadla z prioritních staveb

Nová koncepce ministerstva dopravy mění definice jednotlivých typů komunikací vyšších tříd. Některé rychlostní silnice se přesunou do kategorie dálnic a získají tak investiční prioritu - například karlovarská R6. Jiné, což je právě případ R7, zůstanou. To však znamená, že s kompletní dostavbou na čtyřpruh po celé trase Praha - Chomutov se v dohledné době nepočítá. Důvodem jsou peníze. Místo toho by měly možná v některých nedostavěných částech vzniknout třetí pruhy, což vyjde levněji.

Na lounské radnici se k tomuto tématu uskutečnilo ve středu 6. února jednání starostů a primátorů měst, zástupců obou zmíněných krajů, senátora za obvod Chomutov Václava Homolky a senátora za Lounsko a Rakovnicko Marcela Chládka. Ten setkání inicioval. Výsledkem je vznik memoranda o společném postupu, které mají dále schválit zastupitelstva měst i Ústeckého a Středočeského kraje. Ústecký kraj vyjádřil jednoznačnou podporu už dříve.

Obchvat Loun, silnice I/7„První otázka potenciálních investorů v regionu míří na dopravní obslužnost a dálniční spojení na Prahu a tamní letiště. Pokud jim tohle nenabídneme, pokud nepodpoříme podnikání, bude tato oblast mrtvá," řekl senátor Chládek. A s podobnou čerstvou zkušeností se připojil i starosta Loun Radovan Šabata. „Minulý týden jsem jednal s investorem, který by měl zájem usadit se v areálu někdejšího Elektroporcelánu. I on se nejprve ptal na dálnici na Prahu," potvrdil R. Šabata.

Chybějící čtyřpruh odrazuje investory

Problémy může nedostačující dopravní zajištění působit i při obsazování průmyslových zón, do kterých už byly z veřejných rozpočtů investovány miliardy. Například Triangle na Žatecku nebo Joseph na Mostecku. „Sice nejsme přímo na trase R7, ale je to důležitá tepna i pro nás. Máme u ní totiž zónu Joseph, která tím stavem trpí. Potenciální investoři jsou často zklamaní, že dopravní napojení není takové, jaké jsme slibovali," řekl v Lounech Vlastimil Vozka, primátor Mostu.

Zdaleka ale nejde pouze o lepší podmínky pro podnikatele. „Území, kterého se tato komunikace přímo dotýká, má spádovost 250 až 300 tisíc obyvatel," zdůraznil starosta Loun. „Ti lidé chtějí cestovat za prací i zábavou. Měli bychom nabídnout komfortně dostupné území. Nechceme slyšet další plané sliby a termíny, které už několikrát nebyly splněny," řekl rázně senátor Chládek. Stejný názor vyjádřil i primátor Chomutova Jan Mareš.

Na silnici se stalo mnoho tragédií

Ilustrační fotoDalším důležitým faktorem je plynulost a hlavně bezpečnost dopravy, ke které střídání dvoupruhu a čtyřpruhu nepřispívá. Podle statistik jde o silnici s jedním z nejvyšších počtů tragických dopravních nehod v zemi. „Nechceme, aby pomníčky za oběti nehod dále přibývaly," shodli se účastníci schůzky. Ivo Rubík, starosta Slaného a zastupitel Středočeského kraje, v této souvislosti připomněl úsek Slaný - Lotouš, který je počtem a vážností nehod nechvalně proslulý.

Nové memorandum zdaleka není posledním krokem. Jednání o dostavbě R7 se má přenést do Senátu. Téma chtějí senátoři přednést ve výboru pro dopravu a uspořádat veřejné slyšení. Podobné, jaké proběhlo loni o budoucnosti žatecké nemocnice.

A problém už má i mezinárodní přesah. Začaly se o něj zajímat partnerská města. „Kontaktoval jsem také zástupce Euroregionu Krušnohoří. Vyjádřili nám plnou podporu a měli by se k memorandu připojit. Už nejde o projekt šesti starostů, ale o mezinárodní problém," upozornil Radovan Šabata.

Dostavba si vyžádá miliardy

Řeč přišla samozřejmě i na financování dostavby. Podle Ředitelství silnic a dálnic by si už naplánované práce mezi Slaným a Bitozevsí na Žatecku měly vyžádat více než 8,5 miliardy. Jde ovšem o částky projektové, které mohou ještě významně ovlivnit výběrová řízení na zhotovitele staveb. „Pokud by nebylo možné použít prostředky z fondů Evropské unie, jistě by se dalo uvažovat o formě PPP projektu," upozornil starosta Loun. Podstatou PPP projektu je partnerství veřejného a soukromého sektoru. Spoluinvestorem stavby by se tak mohla stát soukromá firma. „Financováním se budeme zabývat na příštích schůzkách. Pravdou je, že v krizi se má investovat, jde o dobré protikrizové opatření. Mám za to, že když stát začal něco takového budovat, jistě naplánoval i to, kde na to vzít," dodal senátor M. Chládek.

RYCHLOSTNÍ SILNICE R7
• spojit má Prahu a Chomutov, její délka bude 82 kilometrů
• hotové jsou úseky Praha - Slaný, obchvat Sulce na Lounsku a úsek kolem zóny Triangle na Žatecku. Dohromady 28 km
• staví se 15 km mezi zónou Triangle a Chomutovem, hotovo má být letos
• chybět bude šest úseků v celkové délce 39 kilometrů
• některé úseky, jako například Postoloprty - Bitozeves, jsou pro stavbu připravené a čeká se na peníze. Někde ale příprava úplně stojí, například zkapacitnění obchvatu Postoloprty.

Autor: Zdeněk Plachý

8.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnici D8 před hranicemi zcela uzavřela nehoda na německé straně

Ústecký kraj - Dálnice D8 je před státní hranicí s Německem zcela uzavřena. Důvodem je nehoda na německé straně. Kamiony musejí sjíždět směrem na Děčín, osobní auta jezdí přes Petrovice.

Jak být v práci 40 hodin týdně a nezbláznit se

Pracujete často deset hodin denně a přesto stále nestíháte? Pak si potřebujete lépe naplánovat pracovní den a využívat čas efektivněji. Za 40 hodin týdně byste měli pohodlně zvládnout náplň práce, pokud ji děláte správně. Jak na to, radí experti na efektivitu práce.

Litvínov si zavařil! Výhru urval až v prodloužení díky Lukešovi

Litvínov /FOTOGALERIE/ – Výpadek ve třetí třetině málem stál hokejisty Litvínova vítězství nad Pardubicemi. V závěru nedělního utkání 39. kola extraligy, které se zvrhlo v přestřelku, přišel favorit ze severu Čech o dvougólové vedení a také o bod. Zápas musel zachraňovat až v prodloužení, které v čase 63:54 rozhodl dvougólový Lukeš (2+2). Verva urvala dva body za výhru 5:4. Pardubice padly už pošesté v řadě a klesly až na poslední místo extraligové tabulky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies