VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sasko láká Čechy na čoudící železné obry

Žitava - 1. května zahajuje letošní provoz Žitavská úzkorozchodná dráha. Díky učenlivému personálu můžete na cestách slyšet i češtinu.

28.4.2013
SDÍLEJ:

Oblíbenou atrakcí je společný výjezd dvou parních lokomotiv najednou z nádraží Bertsdorf, která je vděčným motivem nadšených fotoamatérů. V letošní sezóně se tato podívaná koná 4x denně.Foto: Petr Kumpfe

Dělají rámus, smrdí, jsou pomalé a pohodlí si v nich neužijete. Přesto parní vlaky lákají ke svezení rok od roku více lidí, nostalgie po staré železnici sílí. Asi největší možnosti máte hned za hranicemi v německé Žitavě, kde se můžete svézt na dvanáctikilometrovém úseku do lázní Oybin.

Sasko Hornolužická železniční společnost, která dráhu provozuje, zahajuje provoz 1. května. Na trať se vrátí oblíbený Saský vlak z roku 1900, vlak Říšských železnic ze 30. let nebo jediný dochovaný úzkokolejný motorový vůz z roku 1937.

„Za loňský rok jsme přepravili 161 tisíc cestujících a to je od sjednocení Německa absolutní rekord. Významná část našich cestujících přijíždí za našimi vlaky z České republiky," říká jednatel firmy Ingo Neidhard.

Češi měli k železnici vždy srdeční vztah, ostatně železničních modelářů je u nás asi nejvíc z celého světa. Do Žitavy je přivádí nejen blízkost, ale i výhodná jízdenka Libnet, kdy za 160 korun můžete 24 hodin cestovat Libereckým krajem, Saskem a Polskem v rámci Euroregionu Nisa autobusem i vlakem. Vtahuje se i na žitavskou úzkokolejku.

„Každoročně přibývá cestujících z České republiky. Důvodem je bezesporu právě výhodná jízdenka Libnet. Návštěvníci z České republiky tvořili v loňském roce až 20 % všech cestujících, říká Alfred Simm, pracovník marketingu železniční společnosti.

Na žitavské úzkorozchodce můžete dnes už poměrně běžně slyšet češtinu, a to nikoliv od spolucestujících. Personál dráhy se totiž česky dlouhodobě učí. „Na popovídání to asi ještě není, ale měli by rozumět případným dotazům," dodává Simm.

Žitavská úzkorozchodná dráha vznikla už před 123 lety, tehdy se po ní vozilo hlavně uhlí a dřevo. Až do roku 1945 vedla trať přes dnešní Bogatyniu až do českého Frýdlantu. Zůstala trať ze Žitavy do lázeňských obcí Jonsdorf a Oybin. V minulosti už měla trať mnohokrát namále, naposledy koncem 80. let, kdy měla železnice ustoupit těžbě uhlí.

Později Sasko Hornolužická železniční společnost odkoupila vlaky a budovy od státních železnic, aby nádraží opravila a vlaky renovovala. Začala vozit turisty.

„Letos nebude už po šesté chybět každou druhou sobotu v měsíci počínaje 11. 5. hudební vlak, kdy z jedoucího vagonu vyhrává cestujícím i kolemjdoucím dixielandová kapela. Pro návštěvníky z Čech jistě není bez zajímavosti, že za úspěchem hudebních vlaků, kdy se vedle vagónu někdy na nástupišti i tančí, je kapela New Dixie z Liberce," dodává český spolupracovník železniční společnosti Petr Kumpfe.

Autor: Tomáš Lánský

28.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miroslav Kalousek ve sněmovně.
DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Vedoucí lékař Petr Myšák ukazuje, jak lůžka fungují. Polohovat se dá část pod hlavou i pod nohama.

Nové postele ulehčí život pacientům i sestrám

Most svým myšlením zůstává v 90. letech. Nepustil architekty do centra

Most /ROZHOVOR, ANKETA/ - Chystá se rekonstrukce kulturního domu Repre. Náklady se odhadují až na 400 milionů korun. Letos má začít vznikat projektová dokumentace.

Fotbalisté měli svůj ples v Mostě

Most - Příznivci fotbalu se bavili se skupinou Sortiment a při vystoupení Nely Kailové.

Chudý divizní víkend: Hattrick Valenty MFK nestačil, Souš doma brala bod

Most /FOTOGALERIE/ – Slabý víkend mají za sebou oba divizní celky z Mostu. Mostecký fotbalový klub (MFK) ve třetím jarním zápase opět prohrál.

Most je na rozcestí

Glosa Martina Vokurky

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies