VYBERTE SI REGION

Sasko láká Čechy na čoudící železné obry

Žitava - 1. května zahajuje letošní provoz Žitavská úzkorozchodná dráha. Díky učenlivému personálu můžete na cestách slyšet i češtinu.

28.4.2013
SDÍLEJ:

Oblíbenou atrakcí je společný výjezd dvou parních lokomotiv najednou z nádraží Bertsdorf, která je vděčným motivem nadšených fotoamatérů. V letošní sezóně se tato podívaná koná 4x denně.Foto: Petr Kumpfe

Dělají rámus, smrdí, jsou pomalé a pohodlí si v nich neužijete. Přesto parní vlaky lákají ke svezení rok od roku více lidí, nostalgie po staré železnici sílí. Asi největší možnosti máte hned za hranicemi v německé Žitavě, kde se můžete svézt na dvanáctikilometrovém úseku do lázní Oybin.

Sasko Hornolužická železniční společnost, která dráhu provozuje, zahajuje provoz 1. května. Na trať se vrátí oblíbený Saský vlak z roku 1900, vlak Říšských železnic ze 30. let nebo jediný dochovaný úzkokolejný motorový vůz z roku 1937.

„Za loňský rok jsme přepravili 161 tisíc cestujících a to je od sjednocení Německa absolutní rekord. Významná část našich cestujících přijíždí za našimi vlaky z České republiky," říká jednatel firmy Ingo Neidhard.

Češi měli k železnici vždy srdeční vztah, ostatně železničních modelářů je u nás asi nejvíc z celého světa. Do Žitavy je přivádí nejen blízkost, ale i výhodná jízdenka Libnet, kdy za 160 korun můžete 24 hodin cestovat Libereckým krajem, Saskem a Polskem v rámci Euroregionu Nisa autobusem i vlakem. Vtahuje se i na žitavskou úzkokolejku.

„Každoročně přibývá cestujících z České republiky. Důvodem je bezesporu právě výhodná jízdenka Libnet. Návštěvníci z České republiky tvořili v loňském roce až 20 % všech cestujících, říká Alfred Simm, pracovník marketingu železniční společnosti.

Na žitavské úzkorozchodce můžete dnes už poměrně běžně slyšet češtinu, a to nikoliv od spolucestujících. Personál dráhy se totiž česky dlouhodobě učí. „Na popovídání to asi ještě není, ale měli by rozumět případným dotazům," dodává Simm.

Žitavská úzkorozchodná dráha vznikla už před 123 lety, tehdy se po ní vozilo hlavně uhlí a dřevo. Až do roku 1945 vedla trať přes dnešní Bogatyniu až do českého Frýdlantu. Zůstala trať ze Žitavy do lázeňských obcí Jonsdorf a Oybin. V minulosti už měla trať mnohokrát namále, naposledy koncem 80. let, kdy měla železnice ustoupit těžbě uhlí.

Později Sasko Hornolužická železniční společnost odkoupila vlaky a budovy od státních železnic, aby nádraží opravila a vlaky renovovala. Začala vozit turisty.

„Letos nebude už po šesté chybět každou druhou sobotu v měsíci počínaje 11. 5. hudební vlak, kdy z jedoucího vagonu vyhrává cestujícím i kolemjdoucím dixielandová kapela. Pro návštěvníky z Čech jistě není bez zajímavosti, že za úspěchem hudebních vlaků, kdy se vedle vagónu někdy na nástupišti i tančí, je kapela New Dixie z Liberce," dodává český spolupracovník železniční společnosti Petr Kumpfe.

Autor: Tomáš Lánský

28.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Litvínov (ve žlutém Robin Hanzl) prohrál ve Zlíně.

Litvínov ztratil zápas ve Zlíně v posledních minutách, prohrál 1:3

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Německá fenka zachytila stopu ztracené Míši. Policisté vyhodnocují informace

Toto byl první komunistický fast food u Rozkvětu v Mostě. Vznikl v lednu 1977

Most - Redakce Mosteckého deníku našla ve svém archivu snímek stánku rychlého občerstvení u Rozkvětu v Mostě. Provozovna vznikla přesně před 40 lety, v lednu 1977, kdy začaly být v Mostě hitem párky v rohlíku. Podobné občerstvení je na stejném místě i dnes, ale je soukromé.

Ledová bitka alá judista Krpálek. Mazanec položil Micala na záda

Most /FOTOGALERIE/ - Mostecký hokejista Martin Mical se popral v závěru zápasu s budějovickým Mazancem. Hostující hráč, který měl výškovou převahu, bitku na ledě nakonec ukončil elegantním judistickým přehozem. Na tatami by rozhodčí toto vítězství obodovali Ipponem. Hosté jako lídr první ligy slavili v Mostě vítězství 5:2.

AKTUALIZOVÁNO

Hasiči likvidovali požár výrobní haly na plasty nedaleko Mostu

Most - Požár výrobní haly na plasty v průmyslové zóně Joseph nedaleko Havraně likvidovali dnes dopoledne hasiči na Mostecku. Oheň vypukl v jedné z hal společnosti RAI Most, kde se vyrábějí plastové díly pro automobily. Evakuovat se musely desítky lidí, řekla krajská policejní mluvčí Veronika Hyšplerová. Příčiny požáru zatím nejsou známé, škody půjdou podle hasičů do milionů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies