VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sasko láká Čechy na čoudící železné obry

Žitava - 1. května zahajuje letošní provoz Žitavská úzkorozchodná dráha. Díky učenlivému personálu můžete na cestách slyšet i češtinu.

28.4.2013
SDÍLEJ:

Oblíbenou atrakcí je společný výjezd dvou parních lokomotiv najednou z nádraží Bertsdorf, která je vděčným motivem nadšených fotoamatérů. V letošní sezóně se tato podívaná koná 4x denně.Foto: Petr Kumpfe

Dělají rámus, smrdí, jsou pomalé a pohodlí si v nich neužijete. Přesto parní vlaky lákají ke svezení rok od roku více lidí, nostalgie po staré železnici sílí. Asi největší možnosti máte hned za hranicemi v německé Žitavě, kde se můžete svézt na dvanáctikilometrovém úseku do lázní Oybin.

Sasko Hornolužická železniční společnost, která dráhu provozuje, zahajuje provoz 1. května. Na trať se vrátí oblíbený Saský vlak z roku 1900, vlak Říšských železnic ze 30. let nebo jediný dochovaný úzkokolejný motorový vůz z roku 1937.

„Za loňský rok jsme přepravili 161 tisíc cestujících a to je od sjednocení Německa absolutní rekord. Významná část našich cestujících přijíždí za našimi vlaky z České republiky," říká jednatel firmy Ingo Neidhard.

Češi měli k železnici vždy srdeční vztah, ostatně železničních modelářů je u nás asi nejvíc z celého světa. Do Žitavy je přivádí nejen blízkost, ale i výhodná jízdenka Libnet, kdy za 160 korun můžete 24 hodin cestovat Libereckým krajem, Saskem a Polskem v rámci Euroregionu Nisa autobusem i vlakem. Vtahuje se i na žitavskou úzkokolejku.

„Každoročně přibývá cestujících z České republiky. Důvodem je bezesporu právě výhodná jízdenka Libnet. Návštěvníci z České republiky tvořili v loňském roce až 20 % všech cestujících, říká Alfred Simm, pracovník marketingu železniční společnosti.

Na žitavské úzkorozchodce můžete dnes už poměrně běžně slyšet češtinu, a to nikoliv od spolucestujících. Personál dráhy se totiž česky dlouhodobě učí. „Na popovídání to asi ještě není, ale měli by rozumět případným dotazům," dodává Simm.

Žitavská úzkorozchodná dráha vznikla už před 123 lety, tehdy se po ní vozilo hlavně uhlí a dřevo. Až do roku 1945 vedla trať přes dnešní Bogatyniu až do českého Frýdlantu. Zůstala trať ze Žitavy do lázeňských obcí Jonsdorf a Oybin. V minulosti už měla trať mnohokrát namále, naposledy koncem 80. let, kdy měla železnice ustoupit těžbě uhlí.

Později Sasko Hornolužická železniční společnost odkoupila vlaky a budovy od státních železnic, aby nádraží opravila a vlaky renovovala. Začala vozit turisty.

„Letos nebude už po šesté chybět každou druhou sobotu v měsíci počínaje 11. 5. hudební vlak, kdy z jedoucího vagonu vyhrává cestujícím i kolemjdoucím dixielandová kapela. Pro návštěvníky z Čech jistě není bez zajímavosti, že za úspěchem hudebních vlaků, kdy se vedle vagónu někdy na nástupišti i tančí, je kapela New Dixie z Liberce," dodává český spolupracovník železniční společnosti Petr Kumpfe.

Autor: Tomáš Lánský

28.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vystoupení kapely Abraxas. Na snímku vlevo Míra Imrich, vpravo Slávek Janda

Rockeři se již pošesté sjedou na Rockfest Těpeře

Vedoucí útulku Štefan Horský s fenkou Deisy
4

Útulek je téměř plný. Přispívá k tomu i zanedbané čipování

Bývalý Pirát Daniel Bukač byl draftován do NHL

Chomutov, Most - Mladého obránce původem z Mostu si vybral tým Boston Bruins.

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

FOTO DNE: Nový most v Mostě. Už jsou vidět pilíře

Most - Poblíž mosteckého muzea jsou už vidět pilíře nového mostu, který překlene řeku Bílinu a dopravní koridor.

S Mostem to nevzdávají, otevřeli si tam kulturní kavárnu

Most – The Most café nabízí místo k odpočinku i prostor pro autorská čtení či divadlo. 

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies