U Tesca čeká na tramvaj sedm lidí. „Už jede!“ křičí holčička. Blíží se vozidlo pamatující komunistického prezidenta Gustava Husáka. Podlaha je popraskaná, na oknech je napsáno Made in Czechoslovakia a na křížení u Stovky se tramvaj kymácí jako loď za bouřky… Máte poslední možnost si ten socialistický pravěk naplno užít. Stará kolejová éra má už od letoška ustupovat novinkám.

Přes tři roky potrvá vylepšování tramvajové dopravy v Mostě. Nejvíce změn, stavebního ruchu, výluk a dočasných dopravních omezení, které ovlivní tisíce cestujících, lze očekávat v letech 2012 a 2013. Velká investiční akce skončí v roce 2014. Zahrnuje rekonstrukci trati linky číslo 2 s devatenácti zastávkami, zvelebení zchátralého prostranství před vlakovým nádražím, obnovu mostu k nádraží, kde bude přestupní uzel, a nákup dvou nízkopodlažních tramvají, které mezi nádražím a Intersparem nikdy nejezdily. Rozsáhlý projekt schválený minulý týden zastupiteli bude dražší než přestavba sportovní haly. Vyjde na 272 milionu korun.

Město uhradí 49 milionu korun. Většinu, 205 milionů, zaplatí Evropská unie. Zbytek, 18 milionů, dodá stát.

„Cílem je modernizace MHD v Mostě,“ říká Karel Bořecký, radniční expert na strategické plány a získávání dotací.

O nutnosti investovat do ekologické MHD další velké peníze se hovoří už řadu let. Na to, že vozidla stárnou a dopravu už nelze jen udržovat, upozornili při své výstražné stávce loni na podzim i odboráři dopravního podniku, kteří se obávali nejen propouštění, ale i nedostatku peněz na rozvoj MHD a snížení její bezpečnosti. Město v prosinci reagovalo novým zvelebovacím plánem a v únoru uspělo s žádostí o dotaci. A zastupitelé před pár dny schválili návrh smlouvy o realizaci plánu s Regionální radou Severozápad, která dotace rozděluje.

Dopravní podnik získá jednu nízkopodlažní tramvaj za 27 milionů korun na počátku příštího roku, druhou o rok později.

„Počítáme s tím, že je nasadíme na trať co nejdříve po převzetí. Je v našem zájmu, aby nové nízkopodlažní tramvaje jezdily a nestály do doby, než se celá trať zmodernizuje,“ konstatuje ředitel podniku Marcel Dlask.

Na zastávkách budou elektronické jízdní řády

Město zajistí i dálkové ovládání výhybek a rekonstrukci tramvajového křížení u bloku 100.

Zvýšené bezbariérové zastávky umožní plynulý nástup do nových tramvají. Cestující bude upozorňovat na příjezdy elektronický informační systém.

U nádraží město postaví i nové parkoviště, přidá zeleň a lavičky. Podle náměstkyně primátora Hany Jeníčkové chystané úpravy u nádraží naváží na již rekonstruované komunikace, které město udělalo také z dotací.

O peníze na zlepšení autobusové dopravy město nežádá, protože EU teď dává jen na tramvaje a trolejbusy.

Most na zlepšení své tramvajové MHD využije úvěr od České spořitelny, který v listopadu schválili zastupitelé. Půjčka ve výši 280 milionů korun je na různé velké dotované investice, třeba i na zateplování škol.