RECENZE: Mostecké divadlo Sindibáda servíruje jako rockovou operu

Most -  Pohádky tisíce a jedné noci jako rocková opera? Přesně tak je servíruje svým divákům mostecké Divadlo rozmanitostí, respektive jejich část Sindibádova dobrodružství, která si odbyla premiéru v sobotu 11. října. Soubor tak navazuje na úspěšnou sérii inscenací z minulých let, v nichž představil malým i velkým divákům pohádky a báje z nejrůznějších koutů světa.

14.10.2014

Sindibádova dobrodružství soubor Divadla rozmanitostí hraje a zpívá naživo jako rockovou operu. Foto: Ladislav Šeiner

Loutková scéna Městského divadla v Mostě pravidelně dokazuje, že jí experimentování není cizí. Umně kombinuje živé herce s loutkami, dokáže využít klasické marionety, maňásky i černé divadlo, svými hříčkami oslovuje předškoláky i děti odrostlejší, to vše v barvitých představeních plných písniček. V Sindibádových dobrodružstvích, jejichž „scénáře“ a režie se ujal Jiří Ondra, však jde ještě dál, když celou pětačtyřicetiminutovou inscenaci postavilo především na muzice. Žádný playback, vše live s živou kapelou, kterou tvoří sami herci (kytara, bicí, klávesy, baskytara, saxofon, trubka). Sindi band se na jevišti opravdu vyřádí, což je dáno především skvělou hudbou Tomáše Alferiho naladěnou do rockových tónin, za něž by se nemusely stydět ani skupiny Laura a její tygři, Tři sestry nebo Psí vojáci.

Není to ale jen muzika, která přináší do „Rozmáňa“ opět něco nového. Netradiční je i výtvarné pojetí inscenace, které je samozřejmě inspirováno Orientem a využívá techniku wajang, tedy loutky stínové, barevné plošné loutky, dvojrozměrné objekty a projekci se složitými stínohrami. Celou výpravu navrhla Jitka Nejedlá, o její realizaci se pak zručně postarali Vlastislav Brož, Jarmila Nedvědová a Alena Kočendová.

Sindibádův příběh v pojetí mosteckých loutkářů jitří hlavně dětskou fantazii. Vše se odehrává před palácem hamižného a zlého sultána, do jehož dcery se hlavní hrdina zamiluje. Sultán ho samozřejmě vyžene, a tak se Sindibád utáboří před branami a všem vypráví o svých dobrodružstvích, mezi nimiž nechybí magnetová hora, pták Noh, opičí země či létající koberec. I když představení „táhne“ hlavně skvělý Pavel Zikmund coby Sindibád, a to jak herecky, tak pěvecky, jeho kolegové rozhodně nejsou jen sekundanty. Jitka Raková, Tereza Karásková, Petr Čulík, Adam Šmejkal a Pavel Hendrych mají energie na rozdávání a z každého jejich gesta je cítit, jak si představení nabité vtípky a gagy užívají.

Jiří Macan