Vystudoval obchodní akademii, skladbu studoval soukromě u J. Rychlíka a J. Felda, absolvoval jazzové kursy při Unii hudebníků, skladbu a aranžování populární hudby studoval krátce v Londýně. Po II. světové válce byl členem skupiny Swing Stars.

V roce 1947 se stal jako trumpetista členem Orchestru Karla Vlacha. Pro orchestr pracoval i jako aranžér a zůstal jeho členem až do roku 1964. V letech 1964 - 84 pak působil jako hudební režisér v rozhlase. V 70. letech byl členem ústředního výboru Svazu českých skladatelů a koncertních umělců (SČSKU), až do své smrti stál v čele jeho komise pro jazzovou hudbu. Vlastimil Hála psal divadelní a scénickou hudbu, zejména pro divadlo ABC (například Helenka je ráda, My chceme gól, Šeherezáda, Tři pomeranče nebo Charleyova teta) a také pro filmy. Svými kompozicemi se stal průkopníkem československého filmového a televizního muzikálu. Byl totiž autorem nebo spoluautorem hudby k filmům Starci na chmelu, Hvězda jede na jih (s J. Baurem a M. Ducháčem), Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Happy end, Prázdniny s Minkou, Šest medvědů s Cibulkou, Zabil jsem Einsteina, pánové. S Janem Rychlíkem složil hudbu k filmům Limonádový Joe a Cirkus bude, s Jiřím Bažantem a Jiřím Maláskem zase hudbu k filmu Dáma na kolejích a k televiznímu seriálu Pan Tau. S M. Štědroněm vytvořil hudbu k filmu Balada pro banditu, pro snímek Blues pro EFB nově zaranžoval písně E. F. Buriana.

Hálovy populární písně se do dnešní doby těší velké oblibě a ve své době získaly řadu ocenění - Píseň o čase, Páni rodičové, Dáme si do bytu, Dobrý den, pane Maupassant a další. Nejčastěji spolupracoval s textaři Z. Borovcem, V. Dvořákem, J. Fikejzovou, I. Fischerem, V. Blažkem a J. Kainarem.

Prosadil se také mezi jazzmany. Složil například orchestrálky napsané pro Orchestr K. Vlacha (Páteční boogie, Pozdrav orchestru, Pepř a sůl a další), skladby pro Jazzový orchestr Československého rozhlasu a skladby přestavené v rámci Týdne nové tvorby SČSKU (Den a noc v Havaně, Rapsódie in memoriam Jaroslava Ježka, Rudolfovo číslo, Ohňostroj a další). Vlastimil Hála je také autorem knihy Základy aranžování moderní populární hudby, která vyšla v roce 1980.

Edvard D. Beneš