V následujících deseti letech by měly mezi Plzní, Žatcem a Mostem jezdit rychlíky nového dopravce. Od neděle 11. prosince na trať vyrazí soupravy společnosti GW Train Regio. Jedná se o prvního soukromého dopravce, který bude provozovat rychlíkovou linku objednanou státem.

Podle ministerstva dopravy by změna měla přinést státu úsporu 80 milionů korun. Stát bude společnosti GW Train Regio na této ztrátové trati platit 78,38 Kč za jeden ujetý kilometr. V současnosti zajišťuje dopravu na lince Plzeň - Most společnost České dráhy, která požaduje kompenzaci 95,80 korun.

„Úspora na jeden vlakový kilometr oproti současnosti činí 17,42 koruny. Dochází tedy ke snížení kompenzace o více než 18 procent, což za období deset let pro stát činí úsporu přibližně 80 milionů korun," řekl ministr Dan Ťok.

Psali jsme: Na trať mezi Plzní a Mostem za pár dní vyrazí rychlíky nového dopravce

Desetiletá smlouva se soukromým dopravcem na lince Plzeň - Most představuje průlom dosavadního monopolu Českých drah na zajišťování dopravní obslužnosti objednávané státem.

„O tom, že by měl stát uvolnit trh v dotované železniční dopravě, se roky mluví, ale výsledky chyběly. Nyní máme prvního soukromého dopravce, který bude jezdit v objednávce státu. Už loni jsem deklaroval, že linku zadáme tomu, kdo v soutěži podal nejvýhodnější nabídku. Jsem rád, že se to podařilo vyjednat a dopravce je připraven zahájit provoz," uvedl ministr dopravy.

Wi-Fi pro cestující

Ministerstvo dopravy ale upozorňuje, že kromě státu půjde o změnu k lepšímu i pro cestující. „Na cestující čeká komfortnější cestování, než na jaké byli dosud zvyklí. Vlaky budou vybaveny zásuvkami na drobnou elektroniku, ve vagonech bude zdarma dostupné Wi-Fi připojení k internetu. Vozidla budou vybavena akustickým a vizuálním informačním systémem a v každém vlaku bude k dispozici alespoň jedno bezbariérově dostupné WC, využitelné pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace," informovalo ministerstvo dopravy.

Na trati Most - Žatec - Plzeň bude zachováno přibližně stejné množství spojů jako nyní, nově budou zastavovat také ve Vroutku na Podbořansku.

Soukromé rychlíky, které v současné době v Česku jezdí, působí na lukrativních tratích mezi velkými městy, kde nemají nouzi o zákazníky. Stát jim nic neplatí. jde třeba o soupravy dopravců Arriva, RegioJet nebo Leo Express.