Mohl to být příběh se šťastným koncem, kterému měly tleskat tisíce spokojenějších cestujících. Jenže vše je jinak. Městský dopravní podnik chtěl v letech 2011 a 2012 koupit pro Most deset moderních bezbariérových tramvají za více než dvě stě milionů korun. Pomocí města podal žádost o dotaci. Pokud by uspělo, Evropská unie by dala přes sto osmdesát milionů korun, zbylé minimum by doplatilo město. Jenže podmínky se teď nečekaně změnily. Dotace EU klesla na pouhých 40 procent. Město by tak platilo většinu nákladů.

Radnice se s novinkou teprve seznamuje. Situaci navíc komplikují říjnové volby. Termín pro odevzdání nové žádosti o dotaci končí v prosinci, kdy nové zastupitelstvo hlasuje o rozpočtu na rok 2011. Úředníci již chystají první balíček návrhů o budoucím hospodaření města. Zda rozpočet zahrne i modernizaci dopravy , nikdo neví.

„My budeme samozřejmě dopravnímu podniku pomáhat při získávání dotací, ale určitě si město nemůže koupit vlastní tramvaje a dát je do pronájmu dopravnímu podniku,“ sdělil Deníku ekonomický náměstek primátora Luboš Pitín.

Pořízení tramvají je hlavní a nejnákladnější součástí Integrovaného plánu města Mostu zaměřeného na dopravu. Plán, který se celý opírá o zisk dotací, obsahuje novinky za 270 milionů korun. Počítá i s informačním systémem v tramvajích, s rekonstrukcí pěti zastávek a části tratě, s přestavbou výhybek na dálkové nastavení přímo z vozidla a výhřevem výhybek v zimě, což má zvýšit bezpečnost povozu.

„Co s tím budeme dělat dál, to se rozhodneme až po komunálních volbách, jestli do toho i s tou čtyřicetiprocentní podporou vůbec půjdeme,“ reagoval na snížení dotací ředitel dopravního podniku Milan Dundr.

Podnik má jen dvě nízkopodlažní tramvaje. Všechny ostatní již překročily svou životnost doporučenou výrobcem. Poruch přibývá. Výhodami nízkopodlažních jsou bezbariérovost, více místa pro cestující, rychlejší přeprava, větší komfort cestování, vyšší spolehlivost a bezpečnost provozu a výrazně nižší náklady na provoz a údržbu. Jejich nákupem chce podnik zvýšit zájem o ekologickou dopravu v hlučném a prašném městě, kde stoupá počet aut a není dost místa pro parkoviště.

Zastupitelé o hotovém plánu v červnu vůbec nehlasovali, protože Regionální rada regionu soudržnosti Severozápad zrušila kvůli právním neshodám původní výzvu městům k předkládání projektů na modernizaci MHD. Nová výzva s ponížením dotací podle rady již odpovídá normám.