Tmavovláska stojí u přechodu, ale když zrovna nic nejede, schválně nepřejde. Jakmile se blíží auto, postaví se k přechodu a vypadá to, že chce přecházet. Auto buď zastaví, nebo pojede dál. Za patnáct minut jí dá přednost čtrnáct aut. Blondýna už tolik nečeká, víc se projde, díky sedmnáctce řidičů, kteří jí zastavili a nechali ji v bezpečí projít.

Trend?

„Blondýny vypadají díky své barvě vlasů nápadněji. Také je to jakýsi mediální trend být světlovláskou. V neposlední řadě jsou to preference řidičů, které rozhodují o tom, komu zastaví,“ říká dopravní psycholog Zdeněk Mitáček. Ženy, kromě dvou výjimek, na přechodu vždy zastavily a dávaly přednost.

Dámy za volantem

"Myslím si, že jsou ženy za volantem stále zodpovědnější,“ sdělil Jiří Pabouček, instruktor autoškoly.

Řidiči autobusů, taxíků nebo v silných autech zastavovali nejméně. Zdeněk Mitáček říká, že nezáleží na pohlaví řidiče, ale spíše na jeho vychování.
„Nemyslím si, že by rozhodovalo pohlaví. Prostě je slušné chodcům stavět, takže kdo je slušný, zastavuje,“ myslí si Mitáček. Přesto ženy vycházejí z dopravních statistik lépe.

Řidiči také stavějí více skupinkám chodců než jen jedné osobě stojící u přechodu.

Podle odborníků je důležité vědět, že pro chodce neplatí absolutní přednost, chodci by se měli vždy rozhlédnout. Problémem je, že ne všichni se pravidlem kouknout se doleva, doprava a zase doleva řídí.

Nehodovost

Za rok 2010 v celé České republice chodci způsobili 1 144 nehod, z toho necelých tisíc nehod zavinily rovnoměrně dvě skupiny, muži a děti do 15 let. Na přechodu pro chodce se za rok 2010 stalo 5 580 nehod, v blízkosti přechodu pak 4 715 nehod.

Martina Němečková