VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Močovinu mohou řidiči dieselů tankovat ze stojanu

Most – Jedna ze šesti stanic Benziny s terminálem AdBlue pro osobní auta a pistolí navíc je v Záluží, přímo u chemičky.

11.9.2017
SDÍLEJ:

Hrdlo nádrže osobního vozu s dieselovým motorem s technologií AdBlueFoto: archiv

Mostečané, kteří vlastní osobní auto nové generace poháněné dieselovým motorem, mohou jásat. Benzina, patřící do skupiny Unipetrol, totiž instaluje na své čerpací stanice AdBlue terminály, aby si mohli pohodlně s palivem ze stojanu natankovat také do zásobníku močovinu. Ta upravuje výfukové plyny na úroveň nových emisních limitů. Z auta pak odchází jen vodní pára a dusík. 

„Projekt startujeme prozatím na šesti stanicích. Další budou postupně přibývat,“ řekl Deníku mluvčí společnosti Unipetrol Pavel Kaidl s tím, že jedna z nich je přímo v těsném sousedství chemičky v Záluží. „Nedávno prošla rekonstrukcí a byla hned vybavena terminálem AdBlue. Už je plně v provozu,“ doplnil mluvčí.

Pro řidiče to znamená větší komfort. Doteď to totiž fungovalo tak, že řidič, který měl diesel používající močovinu, musel kupovat malý kanystr v obchodě a dolévat ji do nádržky umístěné v zavazadlovém prostoru. To odpadá. Může pohodlně tankovat ze stojanu, protože na něm je ještě jedna pistole. Navíc vozy nejnovější generace už mají u nádrže hrdla dvě. Jedno na palivo s černým víčkem a druhé s víčkem modré barvy na AdBlue.

Kromě Záluží Benzina vybavuje stojany s močovinou také čerpací stanice v Osicích, Brandýse nad Labem, ve Slaném, Karviné a v Havířově. „Už v minulosti už bylo možné AdBlue čerpat na našich stanicích, ovšem pouze do nákladních aut,“ řekl odborník na paliva Jakub Drastík z Benziny.

Odbourání škodlivin

Močovina s označením AUS 32, známá jako AdBlue, je v Evropě používaný obchodní název kapalného aditiva využívaného pro úpravu výfukových plynů vznětových motorů, na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Močovinu, kterou u nás využívají například vozy Škoda Superb třetí generace, je potřeba doplňovat podle údajů od výrobce v různých intervalech, zhruba jednou za 15 tisíc kilometrů. „Je to technologie pouze pro dieselové motory, vybavené vstřikováním močoviny. Ta se před katalyzátorem smísí s výfukovými plyny a reaguje s oxidy dusíku, vznikajícími při spalování nafty. Z výfuku pak místo jedovatých plynů odchází neškodná vodní pára a dusík,“ vysvětlil Drastík.

U osobních aut je spotřeba AdBlue močoviny 0,8 – 1,2 litru na 1 000 kilometrů. Cena je na čerpačce v Záluží je 15,50 za litr.

Autor: Edvard D. Beneš

11.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Suchý

Rodinu věčně mladých rozšíří Jiří Suchý

Bývalý litvínovský hokejista Petr Klíma.

Litvínovský talent Petr Klíma je zpět v Čechách a plánuje práci u hokeje

Mostečan Roman Švec se pohřešuje už přes dva měsíce

Most - Policie zatím nemá žádné informace o tom, kde by mohl být pohřešovaný 39letý Mostečan Roman Švec. 

Svatá Anna bude hezčí. Opravuje ji restaurátor

Most - Památka stála nejprve ve starém Mostě, pak v Českých Zlatníkách.

Víte si rady s dýní? Pošlete nám svůj nejlepší recept!

Dýně, druh tykve, má v kuchyni široké využití. Byť nejznámější je asi polévka, lze ji připravovat na mnoho způsobů, vařit, péct nebo zavařovat. Pochlubte se, jak si tuto zeleninu vychutnáváte vy!

Nádraží na Moldavě možná ožije

Krušné hory – Na velikém objektu nádraží se podepisuje zub času. Mohlo by se tam vrátit alespoň občerstvení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení