Odřeniny, zlomeniny, ale i otřes mozku. To jsou nejčastější zranění, která si v minulém roce přivodili cyklisté v Ústeckém kraji. Statistiky Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti ovšem poukazují i na závažnější zjištění. Přesně 18 cyklistů se v kraji zranilo těžce, z toho 12 jich nemělo přilbu.

„Dopravní experti se shodují, že k asi 20 procentům smrtelných a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by bylo povinné používání cyklistické přilby pro všechny, bez ohledu na jejich věk,“ podotýká Budský.

V LÉTĚ PÁDŮ PŘIBÝVÁ

Jeho slova potvrzuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Prokop Voleník. Ten uvádí i alarmující čísla za poslední týdny.

„Od 1. června evidujeme v Ústeckém kraji přes dvě desítky pádů cyklistů na kole, kdy až 6 z nich nemělo přilbu. Utrpěli lehká či středně vážná poranění hlavy, například tržné rány na hlavě, ale i otřes mozku, který je velice závažný. Tři případy nám volající oznámili z místa nehody s tím, že zraněná osoba je v bezvědomí, a nakonec to byl právě otřes mozku, který je charakteristický krátkou ztrátou vědomí,“ říká Voleník.

Marie Javornická přežila největší tramvajové neštěstí v Čechách. Stalo se 13. července 1947 na Bukově v Ústí nad Labem.
Jela poprvé tramvají a hned prožila masakr. Dodnes se bojí jezdit MHD

Česká legislativa uvádí, že povinnost použít během jízdy na kole přilbu mají osoby mladší 18 let. Přilbu musí mít dobře nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.

Mezi zraněnými z poslední doby je například 4letý chlapec, který spadl na kole v Litvínově, 18letý mladík na Litoměřicku, 20letý muž v Chomutově nebo 14letý kluk v Kadani. Všichni utrpěli vážná zranění, ani jeden z nich neměl přilbu.

Přitom statistiky nehod prokazují, že pokud dojde k těžkému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, je ve 3/4 případů zasažena právě hlava či krk. Ve 2/3 případů by bylo možné následky kolize zmírnit, neboť zranění hlavy jsou na místech, jež mohou být chráněna přilbou.

Jednou z těch, co díky přilbě předešla vážnému úrazu, je i studentka Tereza z Vtelna na Mostecku. Na kole i na bruslích jezdí pravidelně už od svých 5 let, vždy s přilbou.

„Člověk může cestu znát dokonale, ale nikdy neví, kdo do něj může narazit, nebo co se na cestě neočekávaného objeví. Takhle jsem před nedávnem jela po Labské cyklostezce v Ústí a v rychlosti mě předjížděl jiný cyklista. Mihl se kolem mě tak zbrkle, že jsem se lekla, strhla řídítka a přepadla přes kolo. Nemít přilbu, určitě mám rozbitou hlavu,“ popisuje Tereza.

NEUKÁZNĚNÍ CYKLISTÉ

Dle dopravního experta BESIPu Jana Pechouta mají čeští cyklisté z hlediska bezpečnosti oproti těm zahraničním ještě co dohánět.

„Snažím se jezdit na kole často, takže cyklisty kolem sebe dost vnímám. Řada dospělých u nás přilbu nepoužívá vůbec, už jenom ženský třeba z toho důvodu, že jim prý nesluší anebo že jim ničí účes. Chlapi zase říkají, že se z přilby potí hlava,“ zmiňuje Pechout, podle kterého stojí za nehodami milovníků cyklistiky v Ústeckém kraje směs nejrůznějších příčin.

„Jde o kombinaci nekázně, požívání alkoholu, přecenění sil, rychlou jízdu z kopce. Fenoménem dnešní doby jsou rovněž elektrokola, která jezdí hodně rychle,“ podotýká Pechout.

Na bezpečnost cyklistů se v ČR zaměřuje projekt Na kole jen s přilbou, který organizuje nezisková organizace Tým silniční bezpečnosti ve spolupráci s Horskou službou, a to už od roku 2011. V sobotu se projekt představil také v Ústí nad Labem. Na cyklostezce ve Svádově u altánu na Labské stezce u přívozu se od 10 hodin sešli dopravní experti, městští strážníci i záchranáři.

„Cyklohlídka je připravena zodpovědět všechny dotazy cyklistů. Na stanovišti si mohou projíždějící odpočinout a současně se dozvědět informace o tom, jak pečovat o řádný stav jízdního kola, jaká je povinná výbava, nebo jaká pravidla dodržovat při jízdě po silnici i mimo ni. Také tu třeba uslyší i to, jak je to s požíváním alkoholu. Především se tu ale mohou dozvědět řadu cenných informací o správném používání cyklistických přileb,“ uvedl během akce Budský.

Místo nehody u Obrnic, kde se stala tragická havárie automobilu s dvěma mladými dívkami
Policie po nehodě dívek: Silnice Most - Bílina není na vyšší rychlost stavěná