„Tam bude od podzimu odtěžovat zeminu, a připravovat tak území pro budoucí pokračování povolené hornické činnosti na lomu Vršany," sdělil Vladimír Rouček, šéf Vršanské uhelné.

Stroj udělá do dvou let prostor pro přeložení inženýrských sítí, které brání rozšíření těžby. V jednu chvíli bude od nejbližších domů vzdálen necelý kilometr, pak ustoupí. Za dvacet let ho vystřídá mnohem větší rýpadlo na těžbu uhlí. Těžaři ujišťují, že i během přípravy na těžbu uhlí dodrží veškeré normy na ochranu životního prostředí.

Etapová cesta skrývkového rýpadla dlouhá zhruba 1,5 kilometru je technickou raritou. Inženýři zvažovali rozebrání stroje a jeho převoz po částech, ale bylo by to pracnější, dražší a trvalo by to déle.

Stroj, který se ráno ocitl mimo šachtu ve veřejném prostoru a zvládne jen mírné převýšení, pojede po upraveném povrchu rychlostí 4 metry za minutu. Kvůli němu stála celá šachta. Neměla elektřinu, protože z trasy musely pryč dráty. Stopy po kolosu ihned „zametají" stavební stroje. Těžaři musí silnici chráněnou uhlazeným násypem vrátit do původního stavu do víkendu. Řidiči zatím volí objížďku po silnici I/27 do Mostu a dále po silnici I/13 na Chomutov.