„Tímto dopisem vás důrazně žádám, abyste mi žádné vaše zboží nezasílali. Nemám o ně zájem."

Toto napsal senior Josef Ouroda z Mostu firmě Westerfield Int. AG. Byl to již druhý dopis. Přesto mu firma poslala další holicí břity a znovu po něm chtěla peníze. Z obav před exekucí dokonce zaplatil vymahačské firmě dluh za neuhrazenou zásilku. Zboží, které nechtěl, ho stálo již přibližně dva tisíce korun. Už nehodlá žít s pocitem, že se z toho nedá ustoupit. Proto se obrátil na inspekci a varuje ostatní.

Jak to začalo?

Před rokem seniorovi telefonoval prodejce elektrických holicích strojků. Mostečan je odmítl. Prodejce se ale nenechal odbýt. Nabídl dárek, zaslání ukázkového zboží, holicích břitů, za které senior zaplatí jen poštovné a balné. Mostečan v tom neviděl žádný závazek, nabídka se mu zdála solidní a sdělil prodejci adresu. „Žádnou smlouvu jsem neuzavřel," vzpomíná senior, který si až později uvědomil, že se nechal nachytat.

Když mu poštou přišel první balíček na zkomolené jméno Ouhrda, což se později pokaždé opakovalo, zaplatil za zásilku poštovné a balné, celkem 149 korun. Myslel si, že tím vše skončilo. Dárkové žiletky použil. Zdály se mu podobné jako v běžném obchodě, ale vzhledem k poplatku za zásilku cenově nevýhodné.

A pak, nečekaně, dorazil poštou další balíček se žiletkami a po něm další. Senior, ač nerad, vždy zaplatil. Byla to stejná částka. Prvním dopisem však firmu upozornil, že už nic nechce. Přesto obdržel další žiletky. Firma mu v nové, prosincové faktuře, kde už si naúčtovala 408 korun, dokonce poděkovala za to, že se stal „naším předplatitelem". Sumu odmítl zaplatit a v druhém, doporučeném dopisu firmu důrazně upozornil, že žádné zboží od ní nechce.

A dostal další balíček. Už ho ani nerozbaloval. Raději ale uhradil 834 korun vymahačské firmě, kterou si prodejce najímá. Myslel si, že když zaplatí, že mu dají pokoj, ale nedali. Po nedávné upomínce odmítá zaplatit dalších 467 korun, z toho 59 korun je penále za údajný dluh. Úrok z prodlení se zvyšuje za každý den.

Podezřelá firma

Josef Ouroda před časem zjistil z Radiožurnálu, že se jedná o firmu používající nekalé obchodní praktiky, na kterou si stěžují v celé ČR stovky lidí a kterou se zabývá Česká obchodní inspekce. Mostečan sdělil svou negativní zkušenost mostecké pobočce inspekce a chystá se dát podnět u českého zastoupení Evropských spotřebitelských center. Firma Westerfield Int. AG totiž sídlí ve Švýcarsku, část obchodní agendy přesunula do Holandska a v ČR používá pražský PO Box.

Proč senior zboží nevrátil? Měl obavy, že by ho firma nepřevzala, protože nemusí mít ani kancelář, nebo že by se vrácené žiletky někde ztratily a on by přišel o důkaz.
„Už jim nezaplatím ani korunu. Jediný komu jsem ochoten zaplatit, bude případný soud," uvedl senior. Odhaduje, že lidí se stejným problémem bude na Mostecku víc. „Poškození se stydí, tak to ani nehlásí," dodal.

Webové stránky vasestiznosti.cz evidují 210 nahlášených stížností na Westerfield Int. AG, z toho 69 za letošní rok. Časopis dTest už v dubnu 2014 varoval, že dárek po telefonu není zadarmo.
„Náklady na zabalení a dopravu si musí spotřebitel uhradit sám. Navíc se společnost snaží zavázat zájemce k pravidelnému odběru výrobků formou předplatného," uvedl dTest. Upozornil, že pokud podnikatel činí spotřebiteli nabídku po telefonu, je povinen mu podle zákona sdělit základní údaje o sobě, tedy kdo je a kde sídlí. „Rovněž musí ze strany podnikatele zaznít další informace uložené zákonem, v tomto případě například fakt, že co dva měsíce bude chodit jedna zásilka za druhou po neomezenou dobu," dodal časopis. Podle Josefa Ourody mu prodejce nic takového nesdělil.

Deník upozornil na podobný problém s firmou v červnu 2014. „Rozhodně není dobré dělat mrtvého brouka. Je potřeba nic neplatit a zásilku odmítnout. A na náklady prodávajícího ji poslat zpět," radil tehdy advokát Petr Moník. „Fakt, že vám někdo hodí něco do schránky, ještě neznamená, že jste spolu uzavřeli smlouvu," dodal.

Máte podobnou zkušenost jako pan Ouroda? Napište nám na email: redakce.mostecky@denik.cz