Past na myši je možná nejslavnější divadelní detektivkou vůbec. Původně šlo o rozhlasovou hru k 80. narozeninám královny Mary, následně autorka Hercula Poirota a slečny Marplové příběh zpracovala do povídky a nakonec se Past na myši objevila i na jevišti. V Londýně se nepřetržitě hraje od roku 1952 a má za sebou přes šestadvacet tisíc repríz a také na českých jevištích patří ke stálicím.

Kdo čeká některého ze slavných detektivů, bude asi zklamán, nicméně hra má vše, co si pod klasickou anglickou detektivkou představujeme. Rodinný penzion, za okny sněhová bouře a uvnitř odříznutá od světa skupinka hostů s majiteli hotýlku. Když se na scéně objeví mrtvola (a o další se mluví v rádiu), čeká nás obvyklý scénář a hádání: kdo je vrah.

Text Agathy Christie pro potřeby mostecké činohry upravila režisérka Věra Herajtová, která zde v minulosti inscenovala například Obchodníka s deštěm nebo Naše furianty. Hra je oproti originálu podstatně kratší, má rychlý spád a nechybí v ní ani úsměvné scény, byť má diváka především mrazit v zádech. A toho mrazení si užije dosyta, už třeba výbornou hrou se světlem a tmou a především až hororovým hudebním podkresem z pera Tomáše Alferiho. Do dobových reálií anglického venkova pak diváka přenášejí scénograf Petr Kastner a kostýmní výtvarnice Romana Tůmová.

Detektivky Agathy Christie byly vždy vystavěné především na perfektní studii postav a nejinak je tomu i v Pasti na myši. Pro herce je to pokaždé velká výzva a ti mostečtí se s ní poprali velmi sympaticky. Mezi majiteli penzionu Mollie (Zita Benešová) a Gilesem (Jan Beneš) Ralstonovými to krásně jiskří láskou, ale také podezřívavostí z tajných cest do Londýna. Věčně nespokojená paní Boyleová jako by byla ušitá na tělo Ivany Zajáčkové (a o vraždu si přímo říkala), zatímco s psychologií uťápnutého a ustrašeného mladíka Christophera si krásně pohrává Matyáš Procházka. Slečna Casewellová v podání Lilian Sarah Fischerové vyvolává divácké emoce snad každým gestem a slovem, je opravdovým tajemným vampem, naopak Marcel Rošetzký jako Paravicini vystřihl dokonalého flegmatického cynika. „Hodného dědečka" majora Metcalfa, který se vším pomůže a čiší z něj ochota, pak ztvárňuje Otto Liška. A do toho přijíždí na lyžích ze Scotland Yardu seržant Trotter (Matyáš Procházka) se svými drsnými metodami…

Nebudeme prozrazovat, kdo je vrah, ale kdo zná Agathu Christie, ví, že v jejích detektivkách není nikdy nic přímočaré. A konkrétně Past na myši obrací naruby snad všechno.

Jiří Macan