Ocelové poklady mohli lidé v chomutovském železničním depozitáři obdivovat nejvýše dva víkendy v roce. Tentokrát se však městu podařilo vyjednat, aby byly majestátní parní lokomotivy a další kolejová vozidla ze sbírky Národního technického muzea na očích celé čtyři měsíce. "Depozitář, který ukrývá nádherné parní lokomotivy a další železniční vozy, bude mít otevřeno čtyři dny v týdnu od června do 1. října,“ upřesnil náměstek chomutovského primátora David Dinda.

Část největší státní sbírky historických kolejových vozidel bude přístupná vždy od čtvrtka do neděle od 10 do 17 hodin. Nabídne pohled na téměř sto kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů od parní lokomotivy vyrobené v roce 1870 až po kolejový sněhový pluh z roku 1980.

Ilustrační foto
Na Klínovci zítra otevřou lanovku, sveze vás i v létě

„Do našeho muzea se nevejdou všechny lokomotivy, které bychom rádi ukázali, proto nabízíme ,ochutnávku´ také v chomutovském železničním depozitáři,“ okomentoval mluvčí Národního technického muzea Adam Dušek. „Když jsme v uplynulých letech depozitář na dva víkendy v roce zpřístupňovali, návštěvnost byla vysoká. Usoudili jsme tedy, že má spoustu fanoušků a mohli bychom otevřít na delší dobu,“ dodal. Po skončení sezony město a především muzeum, které hradí veškeré náklady, vyhodnotí výsledky. Poté se ukáže, v jakém režimu bude depozitář otevřený v příštím roce.

Chomutov měl už dříve zájem, aby se depozitář dlouhodobě zpřístupnil. Finančně i provozně ho měla zaštítit společnost Re:kult, která sice vznikla, dosud ale nerozjela činnost.

Visací zámek
Nálož punku, tango i politická sci-fi satira. Startuje festival Otevřeno

Železniční depozitář Národního technického muzea se nachází v sousedství areálu depa Českých drah v Chomutově. Přístup do oploceného areálu je možný pouze po značené trase z Černovické ulice z prostoru parkoviště nákupního centra Globus.

Poklady depozitářeNejvětším tahákem jsou majestátní parní lokomotivy v čele s rychlíkovým „Albatrosem“ 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil dosud nepřekonaný rekord parních lokomotiv tehdejších Československých státních drah rychlostí 162 kilometrů v hodině.

Obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody v prosinci roku 1945.

Zajímavostí je část kolekce salonních vozů zastoupená salonním vozem vyrobeným Kopřivnickou vozovkou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda. Vůz je zajímavý tím, že zvenčí vypadá zcela obyčejně, aby nepoutal pozornost. Interiér je oproti tomu ale luxusní, nechybí mramor a zlato.