Bez posádky budou možná od Nového roku létat záchranné vrtulníky v Ústeckém kraji. Zdravotníci totiž doteď oficiálně nevědí, kdo je bude provozovat. Na přechod na jiné stroje přitom potřebují několikaměsíční výcvik. Podle ministerstva zdravotnictví ale budou mít dostatek času.

„Pokud nebude zajištěna bezpečnost posádky, potažmo pacientů, a naši lidé nebudou včas proškoleni, tak ředitel zdravotnické záchranné služby deklaroval, že posádku do vrtulníku nepustí. Hrozí, že od 1. ledna 2017 v Ústeckém kraji nebude zajištěna letecká záchranná služba," varoval náměstek Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Petr Bureš.

Až do konce roku leteckou záchranku v kraji provozuje společnost DSA, od ledna by ji měla nahradit slovenská firma Air Transport Europe (ATE), která vyhrála tendr ministerstva zdravotnictví. DSA se ale odvolala k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten začal tendr prošetřovat minulý týden. Právě to je podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Ladislava Štichy důvod, proč ministerstvo zatím s ATE nepodepsalo smlouvu.

„Teď má všechno v ruce ÚOHS, který by měl vynést rozhodnutí. Předpokládáme, že smlouvu na provozování stanoviště v Ústí nad Labem podepíšeme do deseti dnů. Vítězné společnosti tak budou mít minimálně pět týdnů na potřebnou přípravu, aby na všech základnách od 1. ledna 2017 záchranná služba létala," uvedl Šticha.

POSÁDKA SE MUSÍ SEHRÁT S PILOTEM

Podle Petra Bureše ale záchranáři na kompletní výcvik potřebují několik měsíců. Musí si totiž zvyknout na jiný typ vrtulníku, s nímž má ATE létat. „Posádka si musí vrtulník osahat a sehrát se s pilotem. Důležité je i zajištění spojení s dispečinkem, znalost terénu a dalších věcí," vysvětlil Bureš.

„Abychom se dostali na standardní provoz, který máme nyní, potřebujeme tři až šest měsíců výcviku. Bez něj nejsme schopní dělat práce nad volnou hloubkou, jako je slaňování," upozornil Bureš. Základní výcvik, díky němuž by záchranka mohla fungovat v omezeném rozsahu, podle něj zabere několik týdnů. „Kdybychom 21. listopadu okamžitě začali jednat s novým provozovatelem, tak při maximální snaze bychom od 1. ledna létat mohli, ale bohužel s velkým omezením," dodal.

Slovenská firma ATE by ze základny v Ústí nad Labem měla startovat příští čtyři roky. DSA kritizuje, že létá se zastaralými stroji. „Jsme připraveni a schopni vykonávat službu v plném nasazení, a to na základě splnění všech kritérií a podmínek stanovených 
v zadávací dokumentaci," reagovala mluvčí ATE Zuzana Hopjaková.

Pokud ústečtí záchranáři nestihnou alespoň minimální výcvik, mohla by leteckou záchranku v kraji podle Bureše dočasně zajišťovat pražská základna, kterou provozuje Policie ČR.

„ATE přetahuje naše piloty," říká Daniel Tuček z DSA

Společnost DSA, která má ze základny v Ústí nad Labem létat už jen do konce roku, je ochotná své služby poskytovat i déle. Vrtulníky slovenské firmy ATE jsou podle místopředsedy představenstva DSA Daniela Tučka zastaralé.

Proč jste se proti výsledkům výběrového řízení odvolali?

Protože fakta jsou podle našeho názoru jednoznačná. Je nemožné, aby tendr vyhrál někdo, kdo nesplňuje základní kvalifikační podmínku. Zvláště, když vrtulník Agusta K2 slovenské společnosti není plně certifikován v kategorii A, a proto nesplňuje základní kvalifikační předpoklad.

Co když se věc nepodaří vyřešit do konce roku? Kdo bude 1. ledna 2017 z ústecké letecké základny záchranné služby s vrtulníkem startovat?
Odpověď by mělo dát ministerstvo zdravotnictví. My provozujeme leteckou záchrannou službu s týmem, který zná terén Ústeckého kraje velmi dobře. Protože budeme v ostrém provozu i 31. prosince, můžeme pokračovat dál také po 1. lednu 2017, pokud nás o to někdo požádá.

Už před dvěma měsíci jsem se vás ptal, zda slovenský vítěz tendru ATE nepřetahuje vaše piloty. Uvedl jste, že ne. Jaká je situace dnes?
Slovenská společnost velmi intenzivně shání piloty. Jeden pilot z našeho týmu se u nás rozhodl ukončit pracovní poměr. Od 1. ledna 2017 nastoupí k ATE.

Začátkem září slovenské společnosti ATE havaroval na Slovensku již třetí vrtulník. Za zničené vrtulníky musí sehnat náhradu. Nekoupil pro ústecký heliport nový certifikovaný vrtulník?
Jednou z vašich největších námitek je, že Slováci chtějí létat z Ústí nad Labem s vrtulníkem, který nesplňuje plnou certifikaci. Na Slovensku havaroval jediný plně certifikovaný vrtulník této společnosti, a to Bell 429. V příštím roce má údajně nasadit další vrtulníky tohoto typu, ale na slovenský trh. Tam dle prohlášení společnosti chtějí nahradit zastaralé vrtulníky (Agusta 109 K2) moderními vrtulníky Bell 429. Do Ústí nad Labem nabízejí pouze Agusty.