Na kole na Balt. Utrpení střídá euforie

Liberec - Na kole na Balt. Redaktorka Deníku ujela za šest dní 650 kilometrů

10.8.2014

ÚŽASNÁ MÍSTA lemují cestu na Balt. Kochat se můžete historickými památkami i fascinující, nekonečnou přírodou.Foto: Deník/Romana Prošková

Tak jsem se nechala vyhecovat k akční dovolené. Žádné válení u moře. Na Balt si dojedu pěkně na kole po stále populárnější mezinárodní cyklostezce Nisa Odra (Nová Ves na Jablonecku Seebad Ahlbeck/Świnoujście). Vyrážíme ve čtyřčlenné partě na horských kolech obalených stany, spacáky, karimatkami a osobními věcmi. Průměrný věk bikerů je 44 let. Průměrná denní teplota 33 stupňů Celsia. Odhodlání obrovské.

Vyjeli jsme v sobotu dopoledne z Hrádku nad Nisou. Českou část cesty, asi třicet kilometrů, jsme si odpustili, tam známe každou díru. Těšíme se na dokonale značené a hladké trasy. Oprávněně.

Na horských kolech s věčným protivětrem nevyvinete žádnou závratnou rychlost, byť jedete po rovině. Ano, cesta na Balt je snadná. Zvládne ji i dítě, po kterém ovšem nemůžete chtít, aby ujelo přes sto kilometrů denně. Nám nic jiného nezbývá, na cestu tam i zpět máme pouhý týden.

Projíždíme Žitavou, míjíme fascinující klášter Marienthal v Ostritz, kocháme se jen chvíli. Míříme do Görlitz. Pomalu jsme projeli historickým centrem a vytáhli první zásoby jídla, housky se salámem. Neustálý hlad a žízeň nás provázely celou cestu.

Vedro se stupňuje. Slunce nám praží na hlavy, když kličkujeme polemi a loukami. Ve stínu se chladíme až v lesích před Bad Muskau. V nohách 120 kilometrů. Dál už jet nechceme, hledáme první nocleh. Na stavění stanu nemá nikdo z party morálku. Chceme sprchu a postel. Asi na třetí pokus jsme natrefili na penzion, který nám vyhovoval, mimo hlavní silnici.

Ráno sedám na kolo s pořádně bolavou zadnicí a hlavou mi běží, že mám před sebou ještě pět dní šlapání. To přece nemůžu zvládnout. Zničená jsem už nyní, nevyspalá kvůli přetažení. Člověk ovšem dokáže neuvěřitelné věci, když se „zabejčí".

K problémům s bolavou zadnicí se navíc po druhém dni přidaly problémy s rukama, nemůžu přehazovat. Konečky prstů znecitlivěly, brní dodnes. Na příště si musím pořídit vyvýšená řidítka á la paní radová. Značná část cesty vede po hraničním protipovodňovém valu, chvílemi je to hrozná otrava. Jedete třicet, padesát kilometrů a pořád jen úzká cesta podél řeky. Ubíjející stereotyp, který ovšem vždy v pravou chvíli skončí. Před vámi se zničehonic objeví něco dechberoucícho, třeba pohádkový zámek nebo stádo ovcí s bačou. Dobijete baterky a jedete dál.

Poslední kilometry před cílem jsou nekonečné a do kopečků. Kde je sakra to moře?! Po šesti dnech v sedle a najetých 650 kilometrech chcete odměnu. Utrpení najednou střídá euforie, husí kůže po celém těle. Les se rozestoupil a moře spláchlo všechny útrapy. Příští rok Chorvatsko.

Kempy a penziony

Pokud máte rádi pohodlí, nechte stany, spacáky a karimatky doma. Po cestě je řada kempů, ale i penzionů, jejichž cena je na polské straně velice přijatelná. Deset euro za jednoho. V Německu je to dvacet euro i se snídaní. Jednou jsme spali v německém kempu, přičemž jsme zaplatili za dvě osoby, stan a kola 17 euro.

Stravování

Jídlo si je možné zakoupit v supermarketech. Na polské straně je to opět levnější než v Německu. Navštívit můžete nejrůznější restaurace. I když, upocený biker v restauraci… Doporučuji kebaby na německé straně. Velké, čerstvé porce za cenu jako u nás.

Cykloservisy

Cykloservisů je po cestě spousta. Ale pozor, proluky mezi městy jsou dlouhé. Čtyřikrát jsem píchla kvůli sjetému plášti. Nový jsem koupila u moře na polské straně. Kvalitní český výrobek vyšel asi na dvě stovky. Duše jsme vezli.

Dobrá rada na cestu zpětVětšina cyklistů cestuje zpět vlakem. Jízdenky si kupte na nádraží v Německu. O víkendu tam navíc mají akci, která se výrazně promítne do ceny. Ze Seebad Ahlbeck do Žitavy vyšla cesta pro jednoho na 450 Kč, i s kolem. Když jsem zjišťovala cenu u ČD ze stejného místa do Hrádku nad Nisou, cena pro jednoho vycházela na 3 500 Kč. Pozor tedy na mezinárodní dopravu.

Autor: Romana Prošková

10.8.2014 VSTUP DO DISKUSE

Divadelní vinobraní v centru Mostu.

Vinobraní zahájí druhou polovinu divadelní sezony

Vysněné dětské postele

Mostečané kouří u sanitek a stěžují si na nové parkoviště pod okny pacientů

Most – Kuřáci v nemocnici říkají, že auta jsou škodlivější. Studie to ale popírá. Horší je kouřit v zákazu.

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

Předlice – Pomáhá zraněným a opuštěným zvířatům, jeho minizoo v předlické Kolonii navštěvují děti z mateřinek a nadšeně poslouchají povídání o životě čtvernožců. Se svou největší bolestí se však osmnáctiletý chovatel Adam Matouš svěří jen jejich učitelce. Jeho zvířata totiž někdo zabíjí.

Severočeské derby a souboj bratrů Lukešů ovládl mladší Štěpán

Litvínov - Vyhlášené severočeské derby a k tomu navíc souboj bratrů Lukešů. Dobrý důvod si dnes najít cestu na litvínovský zimní stadion. V prvním přípravném měření sil se radovali chomutovští Piráti, kteří derby ovládli 3:1. Hostující brankář Štěpán Lukeš, tak vyzrál se svým týmem na svého o čtrnáct let staršího bratra Františka, který je obávaným snajprem Litvínova. Lukeš starší se tentokrát do statistik nezapsal, jedinou trefu domácích obstaral Jakub Černý. Ve čtvrtek se derby opakuje, tentokrát na ledě Pirátů.

AKTUALIZOVÁNO

Takto bude vypadat lanové centrum na Šibeníku v Mostě

Most - Mostecká radnice zveřejnila studii 3D bludiště v parku Šibeník. Bude mít i vyhlídkovou věž vysokou 26 metrů.