VYBERTE SI REGION

Průzkum: Kolik řidičů ví o existenci značky?

Severní Čechy - Užití zimních pneumatik může nařídit i příkazová dopravní značka „Zimní výbava". Většina respondentů si nevybavila, jak vypadá…

5.11.2013
SDÍLEJ:

Povinná zimní výbava.Foto: DENÍK

Zase přezouvat… Datum 1. listopadu vnímají motoristé v České republice jako metu, do níž bezpodmínečně musí vyměnit na svých vozidlech letní pneumatiky za zimní.

Pravdou je, že letos od pátku 1. listopadu až do pondělí 31. března příštího roku musí řidiči na tuzemských komunikacích za podmínek stanovených zákonem provozovat automobily na zimních pneumatikách. Poprvé toto ustanovení platilo od listopadu 2011.

Jen málo míst na severu Čech

Podle aktuálního průzkumu České pojišťovny většina oslovených řidičů o této zákonné povinnosti ví, pouze polovina z nich však tuší, že užití zimních pneumatik může nařídit i příslušná příkazová dopravní značka. V rámci průzkumu tuto značku dotazovaní také kreslili.

„Ve vnitrozemí a nížinách se prakticky s touto dopravní značkou běžný motorista amatér nesetká, protože je umísťována pouze v horských oblastech a nebo úsecích, například na D1 na Vysočině, kde se vyskytuje zvýšená možnost sněhu a náledí. V severních Čechách je pouze na pár místech na úpatí Krušných, Lužických a Jizerských hor. Konkrétně v okresu Ústí nad Labem vím, že je na výjezdu z Tisé směr Sněžník, pak směr Nakléřov a Zadní Telnice. Kdo se tedy do těchto míst autem nedostane třeba v zimě nejezdí a nebo jezdí pouze do zaměstnání prakticky tuto značku na silnicích neuvidí. Za touto značkou musí řidič vozidla hmotnosti do 3,5 t použít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech, s minimální hloubkou dezénu nejméně 4 mm," vysvětluje koordinátor BESIPu pro Ústecký kraj Jan Pechout.

Češi o povinnosti většinou vědí

Češi o povinnosti přezouvat v zimním období na zimní pneumatiky za podmínek, které jim ukládá zákon, většinou vědí. Z průzkumu, který Česká pojišťovna nechala letos provést, vyplynulo, že drtivá většina motoristů nutnost přezouvat pneumatiky skutečně vnímá. „Dle výsledků našeho průzkumu přezouvá pravidelně všechna čtyři kola 90 % českých řidičů," říká Pavel Martynek, vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny (ČP).

„Zajímali jsme se rovněž o fakt, zda motoristé vědí, jak vypadá příkazová dopravní značka Zimní výbava, která jim užití zimních pneumatik s odpovídající hloubkou dezénu přikazuje bez ohledu na aktuální povětrnostní situaci či stav vozovky. Poněkud překvapivě měla o této značce povědomí pouhá polovina dotazovaných," dodává Pavel Martynek.

Jan Pechout podle svých slov věří, že polovina českých řidičů netuší, jak svislá dopravní značka „Zimní výbava" vypadá.

„Ve sdělovacích prostředcích sice na podzim 2011 proběhla kampaň, ale ne všichni řidiči média sledují a věnují jim patřičnou pozornost. Možná mohla být kampaň důraznější. Stejně tak příslušné ustanovení, týkající se této problematiky, vyšlo ve Sbírce zákonů. Ale tu prakticky laická veřejnost nesleduje, řidiči profesionálové by se s ní měli seznámit v rámci povinného školení," míní krajský koordinátor BESIPu.

„Trošku zmatek a nejasnosti do toho přinesla následná povinnost použít zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března všude tam, kde se vyskytuje a nebo lze předpokládat sníh, náledí a námraza. I v místech, kde není osazena tato značka," dodává Jan Pechout.

Podle něho ale tomu korunu dávají opět sdělovací prostředky, které v této době houfně uvádí povinnost použít zimní pneumatiky plošně…

Pouze třetina z poloviny

Vraťme se ale ještě k průzkumu mezi řidiči. V jeho rámci měli respondenti, kteří uvedli, že značku „Zimní výbava" znají, což bylo 50 % oslovených, za úkol pokusit se ji i graficky ztvárnit. Ukázalo se však, že značku zná a současně ji i dokáže správně nakreslit pouhá třetina řidičů. „Ze zbylých kreseb bylo patrné, že si ji motoristé pletli nejčastěji se značkou Sněhové řetězy," vysvětluje Pavel Martynek. Častěji si značku vybavili lidé do 45 let věku (75 %).

Viník nehody může zaplakat

Jak k problematice nevhodného obutí vozidel přistupují pojišťovny?

„Pokud se šetřením policie nebo pojišťovny zjistí, že nehoda vznikla v přímé příčinné souvislosti s technicky či typově nevyhovujícími pneumatikami, pak u havarijního pojištění vždy dojde k přiměřenému krácení pojistného plnění s ohledem na míru vlivu tohoto pochybení na vzniku škody. U povinného ručení je samozřejmě poškozenému tzv. skutečná škoda vyplacena za viníka v plné výši. Následně pak ale pojišťovna může vyplacenou částku vymáhat po viníkovi nehody, a to opět s ohledem na míru vlivu nevhodných pneumatik na vzniku škody," uzavírá vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel ČP.

Autor: Ivo Chrástecký

5.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase pobíhalo po Litoměřicích
18

VIDEO: Postřelené divoké prase vběhlo do školy

Dvougólový střelec Ondřej Jurčík.

Dvougólový střelec Ondřej Jurčík: Dvě trefy? Je to moc krásné

Slovenské vrtulníky nevzlétnou. Tendr na leteckou záchranku ministerstvo zrušilo

Praha/Ústí nad Labem - Ministerstvo zdravotnictví zrušilo tendr na provozovatele letecké záchranné služby ze základny v Ústí nad Labem. Důvodem byly nejasnosti týkající se technických požadavků na vrtulníky. V blízké době vypíše úřad nové zadávací řízení.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Ústí nad Labem – Ústečtí kriminalisté zatím stále marně pátrají po pohřešované školačce Michaele Patricii Muzikářové z Klíše. S pomocí se nyní opět obrací na veřejnost.

Na Mostecku přibylo nehod, nejčastěji bourají řidiči s praxí do pěti let

Mostecko - Na silnicích okresu Most se loni stalo 1 139 dopravních nehod, o devadesát více než v roce 2015. Statistiku dnes zveřejnila policie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies