Právě nepozornost kvůli únavě či chvilkový mikrospánek stál v minulých letech za nehodami s tragickými následky. „Podíl únavy na vzniku dopravní nehody je podceňován. Účinky únavy se dosti podobají účinkům při jízdě pod vlivem alkoholu," upozornil Roman Budský, vedoucí oddělení BESIP. „Nejkritičtějším časem je hluboká noc, tedy čas mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní. Málo se ví, že kritickým časem je také odpoledne mezi druhou a šestnáctou hodinou," doplnil.

Nejrizikovější je hlavně začátek prázdnin, kdy náhlý nárůst počtu aut, ale i chodců a cyklistů, mohou hlavně začínající či takzvané sváteční řidiče zaskočit. „Je potřeba, aby si účastníci uvědomovali svou vlastní bezpečnost a přizpůsobili se zvýšenému silničnímu provozu. Každý z nás by se měl chovat tak, jak chce, aby se ostatní chovali k němu," uvedl Tomáš Lerch, ředitel Ředitelství služby dopravní policie.

Výprava za dovolenou může pro řidiče znamenat nejen únavu, ale i stres, spěch, nesoustředěnost či zmatkování. Tomu by se řidiči podle dopravních policistů měli snažit vyhnout, a to především dobrým plánováním trasy i dostatečnou přípravou na cestu. Podceňovat by se neměl ani technický stav vozu a v případě neznalosti trasy ani pořízení aktuální navigace. To všechno může cestu zpříjemnit a usnadnit.

Loni se o prázdninách v České republice stalo přes třináct tisíc nehod, zemřelo při nich 140 lidí a více než šest set jich bylo těžce zraněno. Škody na vozidlech se vyšplhaly na částku vyšší než 818 milionů korun.